ČSA se jen stabilizují, hodnotí ekonomové propouštění. Premiéra situace znepokojuje
Je to nutný krok pro stabilizaci firmy. To říkají někteří ekonomové o rozhodnutí Českých aerolinií propustit až třetinu zaměstnanců. Zato premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je stavem v polostátní společnosti znepokojený a odbory kvůli tomu ohlásily stávkovou pohotovost.
O práci u Českých aerolinií má na přelomu roku přijít 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a skoro 70 úředníků. Tedy až třetina zaměstnanců.
Odbory v tom vidí začátek konce společnosti, analytici si to ale nemyslí. ČSA se podle nich jen snaží dál stabilizovat.
Co všechno vyvolalo rozhodnutí snížit stavy v ČSA, zjišťovala redaktorka Evelyna Kulíšková
„Původní strategie, že podstatně posílíte síť letů se zeměmi bývalého Sovětského svazu, tak to nevyšlo," říká ekonom a bývalý člen dozorčí rady ČSA Miroslav Zámečník s poukazem na ukrajinsko-ruskou krizi.
Společnosti podle Zámečníka pomohlo partnerství s korejskými aeroliniemi, teď je ale na řadě snižování kapacit. S tím souhlasí i další analytik Tomáš Menšík.
„Podle mého názoru se aktuálně nejedná o to, jestli ČSA přežije, nebo nepřežije. Akorát musí pokračovat v dalších krocích, aby stabilizace byla skutečně dlouhodobá a aby se ČSA mohly odrazit," míní Menšík.
Podle něj přitom ČSA nejvíc uškodila globální krize z roku 2008. Těsně před ní se aerolinie snažily své kapacity zvýšit, a propad tak byl ještě větší.
Letušky a stevardi ČSA kvůli propouštění vyhlásili stávkovou pohotovost
Číst článek
České aerolinie jsou polostátní firma, nad její situací se proto přou i politici. Třeba šéf poslanců TOP 09 a exministr financí Miroslav Kalousek s ekonomickými experty souhlasí.
Kdo může za to, že ČSA bojují o přežití? Radiožurnál se ptal poslanců Zbyňka Stanjury (ODS) a Milana Urbana (ČSSD)
„Pokládám to za nezbytný krok pro to, aby ČSA přežily a uchránily alespoň dvě třetiny míst," hodnotí ohlášenou redukci pracovníků Kalousek.
Místopředseda hnutí Úsvit a bývalý dopravní pilot Marek Černoch si naopak myslí, že hromadné propouštění firmu zničí.
„ČSA je jediný národní dopravce, která tady je. Ve chvíli, kdy se zruší - a tyto kroky vedou k tomu, aby se zrušil, tak mi přijdou absolutně úplně mimo," myslí si Černoch.
Česká asociace dopravních pilotů nesouhlasí s propouštěním v ČSA
Číst článek
Plánované snižování stavů znepokojuje i premiéra Bohuslava Sobotku z ČSSD. Chce se kvůli tomu sejít s ředitelem Českého aeroholdingu.
"Mám docela silný pocit, že privatizace, tak jak byla v minulých letech zorganizována za Nečasovy vlády, ve finále vede k tomu, že ČSA neustále oslabují a Travel Service neustále posiluje," řekl dnes premiér novinářům v Jindřichově Hradci.
Šanci najít práci v oboru má jen polovina propuštěných
Na úřadech práce teď mají skončit stovky specializovaných pracovníků. Podle lidí z oboru má šanci získat práci má maximálně polovina propuštěných. V Česku totiž mají základnu jen tři letecké společnosti - kromě ČSA ještě Wizz Air a Travel Service.
Dopravní piloti by mohli na trhu práce uspět v zahraniční firmě nebo mohou létat s nákladními letadly. S krokem vedení ČSA každopádně nesouhlasí, stejně jako Odborová organizace palubních průvodčí. Ta jako první vyhlásila, že vstupuje do stávkové pohotovosti.