Srdeční tep, počet kroků i spánek. Celosvětové prodeje chytrých hodinek vzrostly o víc než polovinu
Měří tepovou frekvenci, kroky i kilometry a dokážou zaznamenat zlepšení v téměř jakémkoliv sportu. To všechno umí chytré hodinky, jejichž celosvětové prodeje loni vzrostly o víc než polovinu. A pozadu v tomto trendu nezůstává ani Česko - dva největší internetoví obchodníci aktuálně hlásí meziroční nárůst prodejů na dvojnásobek. Kde se vzala obliba těchto zařízení, zjišťoval Radiožurnál.
Třiatřicetiletá Lenka, maminka dvou malých dětí, se výběru nových chytrých hodinek věnovala několik dní. A to nejen kvůli tomu, aby vyhověly jejím sportovním nárokům, ale i těm designovým. Typicky sportovní vzhled totiž nechtěla. Zároveň od přístroje vyžadovala kvalitní tréninkový plán, který jí pomůže v tom, aby se zlepšila.
„Naposledy jsem běžela 10 kilometrů. Ukazuje mi to tempo, kolik jsem spálila kalorií, jaký jsem měla srdeční tep, na grafech také postupně vidím, jak se zlepšuju, což mě motivuje k tomu, abych běhala dál,“ popisuje Radiožurnálu.
Sport a technologie
A lidí jako je Lenka z Kladna rychle přibývá. Dokazují to prodeje dvou největších e-shopů v Česku. Třeba společnosti Alza.cz rostly meziročně prodeje chytrých hodinek o víc než sto procent.
„Obecně vidíme jasný trend propojení sportu s technologiemi, mobilními technologiemi a nositelnou elektronikou, tzv. wearebles. Ročně se prodají desetitisíce těchto produktů. Od roku 2015 vidíme strmý nárůst. Obecně se této nositelné elektroniky v podobě nositelných fitness náramků a chytrých hodinek prodaly za poslední čtyři roky už statisíce,“ říká mluvčí Patricie Šedivá.
Extrémní cena, hlídač zdravotního stavu i dvě SIM karty. Odborníci posuzují novinky od Applu
Číst článek
Stejný, tedy rostoucí trend, potvrzuje i dvojka na trhu, Mall.cz. Podle mluvčí Táni Lálové pomohly k vyšším prodejům i nižší ceny.
„V prvních pěti měsících si zákazníci Mall.cz si pořídili dvakrát více chytrých hodinek než vloni. Vliv může mít i to, že se stávají dostupnější. V roce 2017 do chytrých hodinek lidé v průměru investovali pět a půl tisíce korun, letos je částka o 500 nižší,“ popsala.
Ceny chytrých hodinek se nejčastěji pohybují mezi pěti a 15 tisíci korunami. Mezi nejoblíbenější značky patří Garmin, Apple a Xiaomi. Celosvětově se loni podle společnosti Strategy Analytics prodalo přes 45 milionů chytrých hodinek, nejvíc z nich bylo značky Apple. Podle Filipa Kůžela, šéfredaktora serveru MobilMania, pomáhají hodinkám iWatch k úspěchu nejrůznější technologické vychytávky - svému majiteli umí třeba natočit EKG a na případné potíže nebo odchylky rychle upozorňovat.
„Hodinky a iPhone dokonale spolupracují. Na platformě Android, kde těch telefonů je více, tak je voleb řádově více. Jsou tam stovky modelů, které si majitelé mohou vybrat, proto to vypadá, že Apple nepřevažuje. Ale rozhodně je tam i kvalita služeb, kvalita ekosystému, který Apple má,“ říká.
Bezpečnostní rizika?
Navíc chytré hodinky jsou prodlouženou rukou mobilních telefonů. Lidé tak jednoduše vidí, kdo jim volá, aniž by museli vytahovat telefon z batohu nebo kabelky. To samé platí třeba i pro SMS zprávy nebo komunikaci na sociálních sítích. Jenže tím roste i objem informací, které o sobě sdílíme a můžeme se tak stát zranitelnějšími, upozorňuje Filip Kůžel.
„Bezpečnostní rizika spojená s chytrými hodinkami tady určitě jsou, ale neřekl bych, že ta rizika jsou zásadně vyšší ve srovnání s běžným chytrým telefonem. Když jde člověk běhat a nechá si změřit a zaznamenat trasu, kterou proběhne, tak data jdou na internet do stejné služby, ať už jste je změřili telefonem nebo hodinkami. Ale nemyslím si, že oproti smartphonům mají nějaké zásadně vyšší bezpečnostní riziko,“ dodává.
Chytré hodinky by v budoucnu mohly umět předpovědět blížící se infarkt
Číst článek
Za zlomek ceny jdou chytré hodinky pořídit třeba na čínských serverech. Ceny se tam běžně pohybují okolo 30 dolarů - tedy asi sedmi set korun. Jenže téměř ke každým hodinkám je potřeba stáhnout si aplikaci do telefonu - a právě ta k neznačkovým hodinkám může nadělat víc škody než užitku, jak upozorňuje Pavel Kasík ze serveru TechNet.
„Já bych tomu prostě nevěřil. U levné aplikace nemůžete mít nároky na to, co bude umět, jak bude zacházet s daty. Nebudu počítat s nějakými konspiračními teoriemi, že někdo prodává hodinky, aby vás šmíroval. Úplně jednoduše - zabezpečit dobře data je drahé, a pokud někdo nemá peníze na vývoj, tak je šance, že je tam nějaká chyba,“ uvádí Kasík.
Jak velký byznys se z chytrých hodinek stal, dokládá i to, že se do jejich vývoje pouští firmy, které prosluly v úplně jiném odvětví - jako třeba Mercedes.