Českým sklárnám se vracejí zákazníci
Domácí sklárny po kritických dvou letech zažívají mírné oživení. Naznačují to dostupné informace z počátku roku. Některé závody, ve kterých se posledních několik měsíců nevyrábělo, tak opět jedou téměř naplno.
Poté, co kvůli globální krizi a s ní souvisejícím propadu zájmu o české sklo a porcelán zkrachovaly dva největší domácí výrobci, skupiny Bohemia Crystalex a Porcela Plus, poptávka opět pomalu roste.
Rozhovor s předsedou Odborového svazu zaměstnanců sklářského průmyslu Vladimírem Kubincem pro Rádio Česko
Jak ve vysílání Rádia Česko potvrdil předseda Odborového svazu zaměstnanců sklářského, keramického, bižuterního průmyslu a porcelánu Vladimír Kubinec, všechny provozy s výjimkou jednoho tak opět znovu obnovily výrobu.
„To považujeme za velký úspěch, protože insolvenční řízení obvykle trvají daleko delší dobu. Na druhou stranu počet zaměstnanců, který se vrátil, není tak velký, jak jsme si přáli. V současné době je to v průměru jenom 40 procent zaměstnanců z počtu, který byl ve sklárnách před zahájením insolventních řízení,“ uvedl Kubinec.
V předchozích dvou letech problémy zažíval v podstatě celý sektor. Výjimkou byly jen výrobci technické a zdravotní keramiky. Nyní se ale vracejí tradiční zákazníci i k českým sklárnám.
„Největší odběratelé jsou z Ruska, Německa a velmi výrazný podíl tvoří odběratelé z ostatních zemí západní Evropy,“ upřesnil Kubinec. „Zdá se skutečně poslední dobou, že i v těchto odvětvích se zakázky pomalu začínají vracet tam, kde byly před vypuknutím krize,“ dodal.
Ruční výroba ustupuje strojům
Oživení se podle něj týká zejména strojní výroby, naopak zásadně ubylo ruční práce. „Strojní výroba je efektivnější, produktivita práce je daleko vyšší. Je vůbec otázkou, jestli se ruční výroba ve velkých výrobních celcích jako bývalý Crystalex nějakou výraznější měrou obnoví,“ podotkl Kubinec.
V ruční výrobě a zdobení, které patří k tradičním prvkům českého sklářství, vidí prostor hlavně pro malé výrobce a ateliéry. „Přepokládám, že tato výroba úplně nezanikne, zákazníci ji budou chtít i nadále. Menší výrobci byli vždy operativnější a rychlejší v přijímání změn a reakcích na přání zákazníků,“ uzavřel Kubinec.