Český Heineken musí zaplatit pokutu 456 tisíc. Porušil zákon o významné tržní síle
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potrestal pokutou 456 000 korun společnost Heineken Česká republika za porušení zákona o významné tržní síle. Firma žádala od dodavatelů faktury, podle nichž jim mohla platit až za 90 dnů místo 30 dnů, jak stanovuje zákon. ÚOHS poprvé za tento postup potrestal výrobce potravin, což mu od roku 2023 umožňuje novela zákona. Dříve mohl postihovat jen obchodní řetězce. ÚOHS o tom informoval v tiskové zprávě.
„Společnost Heineken porušila zákon, když vůči dvěma svým dodavatelům opakovaně uplatňovala lhůtu splatnosti kupní ceny v délce 90 dnů, přestože zákon stanovuje maximálně lhůtu splatnosti v délce 30 dnů,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda.
„Výše pokuty odpovídá menší závažnosti přestupku, úřad rovněž zohlednil, že účastník v průběhu správního řízení aktivně spolupracoval. Přitěžující okolností naopak bylo spáchání dvou přestupků v souběhu,“ řekl. Dodal, že Heineken splnil podmínky narovnání a dosáhl snížení pokuty o 20 procent na výsledných 456 000 korun.
Přísnější regulace alkoholu je nutná, říká Vobořil. Spíš je potřeba narovnat zdanění, míní lihovarník
Číst článek
„S úřadem jsme v této záležitosti plně spolupracovali a okamžitě zrealizovali nápravná opatření s našimi dodavateli. Bylo to identifikováno jako menší incident a jsme si jisti, že přijaté kroky zajistí, že se obdobná věc v budoucnu nebude opakovat,“ řekla v reakci na uložení pokuty mluvčí společnosti Heineken Dita Jacobson.
Jde o první postih za prohřešek tohoto typu pro výrobce potravin. Podle předchozí verze zákona mohl antimonopolní úřad za tyto nekalé praktiky postihovat pouze obchodní řetězce. Novela zákona začala platit na začátku roku 2023, celý loňský rok tak měli výrobci i odběratelé potravin na to, aby své smlouvy a postupy vůči dodavatelům přizpůsobili.
„Úřad v současné době vede ještě dalších sedm správních řízení s odběrateli potravinářských a zemědělských výrobků, především s obchodními řetězci a velkoobchody. Další případy budou postupně zahajovány na základě vyhodnocení více než dvou desítek sektorových šetření, při nichž úřad ověřuje, nakolik odběratelé plní povinnosti zavedené novelou zákona,“ dodal Švanda.
Heineken je po Plzeňském Prazdroji a Pivovarech Staropramen třetí největší českou pivovarnickou skupinou. Patří mu pivovary Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno.
Podle výroční zprávy za rok 2022 zveřejněné ve Sbírce listin dosáhly tržby v Česku 3,4 miliardy korun, meziročně o devět procent vzrostly, čistý zisk dosáhl 222 milionů korun, meziročně o 22 milionů méně.