Češi více nakupují nová auta. Zájem mají i o ojetá
Prodej nových vozů v Česku roste. Od ledna do září tak nákup aut podle Svazu dovozců automobilů celkově vzrostl o 1,4 procenta. Výrazně se ale liší jednotlivá období. Zatímco v srpnu poptávka po nových vozech stoupla o 17 procent, v následujícím měsíci naopak klesla o 2 procenta.
„Z hlediska segmentů zhruba čtvrtinu trhu drží malé automobily, kam patří Fábie, na druhém a třetím místě s prakticky 20 procenty je nižší střední třída a střední třída, v té dominuje přes 70 procenti Škoda Octávia, následují velkoprostorové automobily,“ upřesnil tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Největší podíl prodeje má tradičně mladoboleslavská Škoda. Letos to je zatím něco přes 30 procent. „Škodovka si polepšila, 30 procent je velký úspěch. Portfolio rozšířila, je to dáno také tím, že trh v současné době drží převážně firemní vozidla, privátní necelých 38 procent, a právě škodovka má velké portfolio firemních zákazníků,“ upřesnil Tunkl.
Hospodářská krize ceny vozů citelně srazila. Prodejci se dodnes trumfují v akčních nabídkách. Co se týče segmentu malých vozů, řada firem je levnější nebo cenově srovnatelná se Škodou. Z hlediska procentuálního nejvíce stoupl prodej nákladních vozů, a to až o 57 procent, což představuje víc než 5600 aut.
„Rostla výroba a ruku v ruce s tím jdou i požadavky na přepravu zboží. Od začátku roku pozorujeme poměrně velký nárůst oproti loňskému roku, především v segmentu tahačů,“ uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů. Stoupl ale také prodej ojetých vozidel – zhruba o 2 procenta.
„Což by nebylo tak zlé, ale nejhorší na tom je, že stoupá podíl přestárlých vozidel. Jestliže se donedávna pohyboval na úrovni 25 procent, dnes dosahuje úrovně 34 procent,“ upozornil Tunkl. Výkyvy se příliš nedotýkají kategorie luxusních vozů, a to i během hospodářských problémů. Luxusní auta v celkovém objemu tvoří 0,3 procenta.