ČD chystají největší obměnu vlaků v historii
České dráhy (ČD) chystají největší omlazení vozového parku v historii podniku. Ještě letos investují do obměny vozidel 4,5 miliardy, každý následující rok by se pak mělo jednat o osm miliard.
Tok obřích investic, o kterém dnes informují Hospodářské noviny, by měl skončit v roce 2015. Dráhy slibují, že výsledkem bude o polovinu mladší vozový park. Jeho stáří je nyní v průměru 30 let.
Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského bude v příštích letech třeba investovat do modernizace asi 100 miliard. "Ale bavíme se jak o částce pro vlaky regionální, tak také pro dálkovou dopravu, tedy rychlíky a vlaky InterCity," uvedl Šťáhlavský.
V poslední době se mluví zejména o tendru na nákup stovky ojetých vagonů za 1,5 miliardy korun, které chtějí dráhy pořídit formou desetiletého leasingu. Slibují si od toho zejména zvýšení komfortu pro cestujících. V osobní dopravě přitom letos ČD ohlásily ztrátu 3,2 miliardy korun.
"Tato ztráta nebyla přímo ztráta, ale je to nedofinancování dopravy, kterou si objednaly kraje a kterou krajům pomůže zafinancovat stát. České dráhy musí investovat do vozového parku, a to, že koupíme vozidla zajetá, tak to dělají i vyspělé a bohaté železnice. Vagony, které chceme pořídit, mají například klimatizaci, mohou jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině a podobně," připomněl Šťáhlavský.
Obměnu vlaků chtějí dráhy hradit z úspor, prodeje majetku, z úvěrů a evropských fondů. Šetřit chtějí i propouštěním. "Snížení je především v oblasti administrativy a racionalizace. Snaha snížit aparát, úředníky a podobně je jedna z největších u nás ve společnosti, nicméně pokud dojde i lepšímu oběhu souprav, tak nemusí být třeba tolik průvodčích," upřesnil mluvčí ČD.