Část jihočeské dálnice D3 postaví ze svého soukromé firmy

Vláda schválila přípravu prvního dálničního projektu financovaného ze soukromých peněz. Tímto způsobem by se měl dokončit úsek rozestavěné jihočeské dálnice D3. Ministerstvo dopravy teď začne pracovat na dokumentaci k výběru zhotovitele.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

výstavba dálnice

výstavba dálnice | Foto: ceskedalnice.cz

Část D3 mají postavit soukromé firmy. Stát jim pak stavbu a údržbu silnice bude splácet následujících třicet let. Historicky první projekt PPP, tedy partnerství soukromého a veřejného sektoru na českých silnicích, dnes schválili ministři.

Konkrétně jde o část dálnice D3, který začíná za Veselím nad Lužnicí na úrovni obce Bošilec. Tam se vlastně dnes stávající silnice číslo 3 rozšiřuje a úsek určený pro PPP projekt je dlouhý více než 18 kilometrů. Končí v místě, kde je dnes ostrá pravotočivá zatáčka těsně před Borkem u Českých Budějovic.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tématem financování dálnic se zabývá reportér Radiožurnálu Petr Sehnoutka

Původně se počítalo, že projekt PPP se bude vztahovat na větší část dálnice. Dnes se staví část D3 mezi Táborem, Suchdolem a Veselím nad Lužnicí. A dalším logickým úsekem pak bylo Veselí - České Budějovice - to ale někdo v mezičase zpřetrhal, takže dnes přímo na nyní rozestavnou část dálnice navazuje ještě pětikilometrový úsek mezi Veselím a Bošilcem.

Ten byl tedy původně také součástí PPP projektu, ale dnes není. Bude se ale stavět dříve, protože už teď na něj probíhá soutěž na stavební firmu. A stejné to je i na opačném konci u Českých Budějovic. Tam bude postavena asi tříkilometrová spojka ze stávající silnice číslo 3 na výpadkovku z Budějovic na Třeboň a tato část výrazně pomůže obci Borek. Ale tuto část také proti původním plánům nakonec staví stát a také na ní probíhá soutěž.

Osmnáct kilometrů

Celý úsek je dlouhý více než 18 kilometrů. Proti tomu se tak jeví 5 miliard korun jako relativně nízká cena. To ministerstvo dopravy tvrdí třeba ve svém prohlášení:

"Předmětný úsek dálnice D3 se nachází v dobrém terénu, celková cena za předmětný úsek je tak velmi příznivá a srovnatelná s obdobnými úseky v zahraničí jako například v Polsku či Maďarsku."

Při bližším pohledu však není moc jasné, s čím se vlastně srovnává. Tento osmnáctikilometrový úsek je totiž vlastně už hotovou polovinou dálnice. Zbývá tak tedy dostavět jen druhou polovinu. Budou se samozřejmě dělat úpravy terénu a bourat mosty, ale některé třeba jen proto, že dálnice bude o metr širší, než se kdysi počítalo.

Platby za dostupnost

A v čem konkrétně projekt PPP na této části D3 spočívá? Dva dálniční úseky zaplatí ze svého soukromá firma. Respektive ona si na to bude muset asi také půjčit, protože jde o více než pět miliard korun. Ve chvíli, kdy bude dálnice postavena a začnou po ní jezdit řidiči, začne stát této firmě platit takzvané platby za dostupnost.

V nich bude zahrnutá poměrná část splátky za stavbu dálnice, ale také úhrada za údržbu dálnice - to by měla být volnější položka, která bude záviset na tom, jak bude koncesionář - tedy ta soukromá firma dodržovat nějakou úroveň provozu toho daného úseku dálnice.

V neposlední řadě bude součástí splátky i úhrada takzvaných finančních nákladů - tedy třeba úroky a podobně. Jde vlastně o sumu, kterou koncesionář nabídne v tendru a její výše má být podle všeho hlavním kritériem.

Martin Křížek, Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme