Autobazary odmítají až 70 procent aut kvůli nejasné historii. Původ ojetiny si prověřte
Až tři čtvrtě aut v některých bazarech odmítnou kvůli nejasné historii. I přesto, že už si dnes sami můžete informace o původu vozidla ověřit, je nákup ojetého auta vysokým rizikem. Ostatně, uvědomuje si to většina řidičů.
„Koupil bych si auto rozhodně od majitele,“ říká jeden z oslovených s tím, že pak lze lépe stav vozu ověřit.
„Asi bych si nekoupil vůz bez úvahy, bez podrobné prohlídky. Domnívám se, že na internetu lze dohledat jakousi historii vozidla,“ přitakává druhý.
Bezpečnou koupi ojetého vozu podmiňuje i znalost jeho historie. Přesvědčila se o tom Dominika Nováková
Potvrzují to i zkušenosti z autobazarů, kde auta při výkupu v poměrně velkém počtu odmítají.
„V podstatě hned při příjezdu auta do prodejny se prověřuje z titulu technického stavu, ale i z pohledu právního původu i různých databází,“ upozorňuje Pavel Foltýn z jednoho z pražských autobazarů.
„A asi 70 procent aut odmítáme. Kvůli právní vadě, manipulaci s tachometrem nebo nevyhovujícímu technickému stavu.“
Taková auta se potom jejich majitelé většinou snaží prodat sami. A podle statistik má přetočený tachometr až 42 procent prodávaných vozidel.
Na internetu si zájemce může historii auta dohledat sám. Potřebuje k tomu 17místné číslo VIN z technického průkazu. Kontrolu vozu zdarma nabízí systém VINCheck.
„Kde si ověříte, že se skutečně jedná o vozidlo, u kterého stojíte. Jestli není hledáno na území ČR nebo SR, zda není v nájmu některé z více než 30 úvěrových a leasingových společností,“ popisuje aplikaci předseda asociace prodejců použitých automobilů - autobazarů Petr Přikryl.
„V případech, kde jsou data dostupná, tak se dále zobrazí údaje ujeté vzdálenosti, servisní historie, počet předchozích majitelů,“ dodává.
Na nejasnosti upozorní i výbava vozu
Podobně funguje systém Autotracer. Tam se za informace platí, v ceně je ale také služba výbava vozu, ta je navíc, jak potvrzuje Martin Pajer z Cebie.
„Výbavy vozidel umožňují každému uživateli okamžitě si zkontrolovat, v jakém stavu vozidlo sjelo z výrobního závodu, jaká standardní i nadstandardní výbava byla zamontovaná.“
„Když si někdo kupuje ojetinu a zjistí, že výrobce například namontoval do vozidla kožené sedačky – a teď jsou tam látkové – tak je to divné,“ upozornil Pajer.
Nově funguje také systém ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz, kde si můžete ojeté auto prověřit, a to z hlediska najetých kilometrů.
Pozor jenom na vozidla dovezená ze zahraničí, ta se do internetových databází dostanou teprve po registraci u nás a data jsou tak těžko dohledatelná.