Americká automobilka General Motors neprodá Opel
Společnost General Motors upouští od prodeje automobilky Opel. Původně ji měla předat pod kontrolu kanadskému výrobci součástek Magna a ruské bance Sberbank. Teď si je chce nechat a restrukturalizovat za víc než 4 miliardy dolarů.
Rozhodnutí firmy General Motors je překvapením. Správní rada společnosti ho zdůvodňuje tím, že se podmínky na trhu zlepšují a vlastnictví Opelu je strategicky důležitou součástí její globální strategie. Plán prý podrobně představí německé vládě, která dávala přednost prodeji kanadské firmě a ruské bance.
Očekává se, že restrukturalizace bude znamenat snižování počtu pracovních míst a zavírání továren. Americká společnost, jejímž majoritním vlastníkem se po vyhlášení řízeného bankrotu stala americká vláda, tak zřejmě směřuje ke konfliktu s evropskými odbory.
Rozhořčení v Německu
Nečekané rozhodnutí koncernu General Motors neprodat Opel vyvolalo v Německu bouřlivé reakce. Ve Spolkové republice panuje názor, že to povede ke ztrátě tisíců pracovních míst a uzavření minimálně dvou závodů.
V Ozvěnách dne Radiožurnálu téma rozebrali publicista Vladimír Rybecký a zpravodaj ČRo v Německu Jiří Hošek
Podle původního sanačního plánu General Motors visel Damoklův meč nad továrnami Opelu v Bochumi a Kaiserslauternu. Rozhodnutí je studenou sprchou a porážkou pro kancléřku Merkelovou, jejíž vláda řadu měsíců intenzivně pracovala na prodeji Opelu firmě Magna.
Mluvčí kabinetu Ulrich Wilhelm zdůraznil, že Německo očekává urychlené vrácení překlenovacího úvěru pro Opel ve výši 1,5 miliardy eur. Postup detroitských manažerů tvrdě napadl hesenský premiér Roland Koch, který má velký strach o osud tisíců pracovních míst i celé automobilky Opel.
Má americký gigant skutečně důvod k optimismu?
Tvrzení správní rady General Motors o zlepšujících se podmínkách na trhu zpochybňuje motoristický publicista Vladimír Rybecký. V Ozvěnách dne Radiožurnálu upozornil, že s tímto tvrzením nesouhlasí většina amerických analytiků, ani vládní orgán, který GM kontroluje.
"Automobilka GM poprvé po 21 měsících sice v říjnu vykázala mírný nárůst prodeje, ale toho nárůstu dosahuje díky tomu, že může prodávat auta levněji, díky státní podpoře může zákazníkům nabízet větší slevy než její konkurence. Takže nevidím moc velký důvod k tomu, aby bylo vedení optimistické," řekl Rybecký.
Opel bude sloužit pro vývoj vozů
Ekonom Ondřej Schneider připomněl dva důvody zmiňované v tisku- zlepšení situace na automobilovém trhu a druhý, že Opel může sloužit jako základna pro vývoj menších vozů, které GM potřebuje.
Společnosti Magna a Sběrbank plánovaly agresivní expanzi na ruském trhu. Ruský trh je podle Schneidera slibný, ale podle také nestálý. Opel bude teď opatrnější a expanzi v Rusku a východní Evropě se bude snažit vyvažovat prodejem součástek ve Spojených státech, čili být přítomen na několika trzích.