Kulatá světla, červená barva. Legendární tramvaj T3 z 60. let odjíždí do důchodu
Odchází legenda, která zachránila tramvajovou dopravu v Praze - červená tramvaj s kulatými světly. Dopravní podnik stáhl všechny původní tramvaje T3 z běžných linek. Z ulic ale definitivně nezmizí. Od zítřka se s nimi můžete svézt na nové, takzvané nostalgické lince číslo 23. Ta povede ze Zvonařky přes Karlovo náměstí kolem Národního divadla a Pražského hradu nahoru na Královku.
T3 vyjela na koleje poprvé v listopadu 1962. Na podzim to tedy bude už 55 let. Svého času se jednalo o revoluci v tramvajové dopravě.
„V dobách, kdy tyto vozy začínaly, tak po Praze jezdily stovky starých dvounápravových tramvají s dřevěnou vozovou skříní, ovládaly se ručně klikou, řidič u řízení stál a v každé zastávce musel zajistit ruční brzdu,“ říká Robert Mara z archivu dopravního podniku.
Přesednutí ze starých tramvají do nových T3 byl pro řidiče velký krok dopředu. Měli oddělené a vytápěné kabiny, u řízení mohli sedět, a tramvaje navíc měly podle Roberta Mary na tu dobu výborné jízdní vlastnosti. K jejich řízení byl ale potřeba určitý cit. „Staré vozy T3 byly z pohledu řidiče citlivější, měly odporovou regulaci, takže si řidič musel více hlídat techniku jízdy.“
Potvrzuje to i řidička tramvaje Angelina Mykytyn, která se starou T3 jezdila. „Abych řekla pravdu, na řízení je to hodně náročná tramvaj. Vždycky jsem se musela zastavit, zapřemýšlet a říct si: Pozor!“
T3 při svém nástupu sehrála klíčovou roli ve smyslu zachování tramvajové dopravy v Praze. V té době totiž město uvažovalo o nahrazení tramvají autobusy. T3 ale byla ve srovnání se starými modely těžší a také měla jako první pantografový sběrač, takže město muselo celou síť renovovat a přizpůsobit novým vozům.
„T3 vyvolaly řadu zásadních investic, které významným způsobem zmodernizovaly tramvají provoz do podoby, jaký ho známe dnes. Kdyby k investicím nedošlo, byl by tramvajový provoz zrušen,“ říká Mara.
Dopravní podnik má ještě 18 starých T3, ne všechny ale využije na takzvanou nostalgickou linku 23. Některé vozy proto plánuje prodat. Zvolil k tomu takzvanou obálkovou metodu. Kdo ze zájemců nabídne nejvíc, ten historickou tramvaj získá.
Na běžných linkách zůstane zhruba 350 modernizovaných T3, které byly po roce 2000 přestavěny, aby vyhovovaly současnému provozu.
Mohlo by vás také zajímat
Bylo to tvrzení proti tvrzení. Důkazy neexistovaly. Vše se odehrálo mezi čtyřma očima. Podle obžaloby učitel J. M. znásilnil svého...
Jiřímu Drahošovi v pátek končí mandát jako předsedovi Akademie věd ČR. Do deseti dnů by poté měl ohlásit, zda bude kandidovat na prezidenta....
Češi mají sice menší platy a v průměru se dožívají nižšího věku než Němci, v jednom mají ale navrch: říkají o sobě, že jsou šťastnější....
Vyznat se v tom, co přesně se ve středu v Londýně stalo, nebylo v prvních minutách jednoduché. Nejspíš i proto se internetem a sociálními...