Na tísňové lince 158 policisté loni přijali 1,4 milionu hovorů, vzrostl i počet tísňových SMS. Podle mluvčí Policejního prezidia Hany Rubášové za to může větší informovanost i důvěra občanů.
„Poslouchej... za půl hodiny... bomba v Tescu, tak se na to připrav,“ šumí nahrávka. „Dřív bývaly i kratší. Toto je ještě poměrně dlouhá promluva,“ říká Luboš Voříšek z Kriminalistického ústavu.
Na linky tísňového volání 112 a 150, které mají ve své působnosti hasiči, a na policejní linku 158 bude možné od sobotního večera posílat v tísni také textové zprávy, tedy SMS.
„Drtivá většina zraněných byla ošetřená a transportovaná během noci. Teď už by se jednalo o ojedinělé případy, ale samozřejmě to nemůžu vyloučit,“ popisuje mluvčí jihomoravských hasičů Mikoška.
Německý systém se skládá z několika čidel a řídicí jednotky. Ta se musí přes bluetooth spárovat s mobilním telefonem řidiče. Pokud motorkář havaruje, dokáže motocykl odeslat zprávu na tísňovou linku.
Víte, že nová auta mají nouzový systém, který dokáže v případě nehody sám zavolat na tísňovou linku? Jmenuje se eCall a už přes dva roky ho musí mít každý nově vyrobený vůz.
Policista v lednu 2017 při službě na lince 158 neposlal pomoc tonoucímu muži do Hradištka jižně od Prahy, ale do stejnojmenné, desítky kilometrů vzdálené obce na Nymbursku. Pomoc tak dorazila pozdě.
Před 25 lety si záchranáři poprvé naostro vyzkoušeli, jaké to je, když vedle sebe sedí hasiči, zdravotníci anebo policisté. Byla to událost, která měla velkou odezvu i v zahraničí.
V lednu 2017 poslal policista pomoc k topícímu se muži, spletl ale stejnojmenné obce. Záchrana k muži dorazila pozdě – půl hodiny po telefonátu na tísňovou linku.
Může se to stát každému: na dálnici se vám rozbije auto nebo se vybouráte. Většina lidí okamžitě vezme mobil a volá na policii. Jenže co když se vám mobil zrovna vybil nebo se vám při nehodě rozbil?
„Pocit nedůvěry ze všeho, co vláda dělá, je všudypřítomný. I kdyby chtěli udělat něco dobrého, lidé by jim nevěřili,“ říká v rozhovoru pro iROZHLAS.cz Laura Stefanová.
Případ z minulého týdne vyvolal v Rumunsku pobouření, sérii rezignací i protivládní demonstrace, které upozorňují na reformy oslabující justici i obecnou schopnost státu čelit zločinu.
Nejhorší, co může operátor na lince 112 zažít, je bezmoc. „Například když lidi nevědí, kde se nachází, a něco se jim děje. Já jim chci pomoct, ale nemám jak,“ přiznává Tereza Fliegerová.
Osobní auta a malé dodávky, které od neděle sjedou z výrobní linky, už budou mít povinně systém automatického tísňového volání. Takzvaný eCall se v případě nehody spojí se záchranáři.