„Systém ILS je pro pilota strašně důležitý, protože při snížené viditelnosti nevidí na dráhu, kam přistává. Tento systém mu pomůže k navedení při přistání,“ říká technik systému Přemysl Kania.
Evropa se dlouhodobě soustředí na civilní výzkum kosmu, podle vesmírného experta Jeana-Jacquese Tortory ale konflikt na východě Evropy ukázal, že přišel čas na změnu.
Praha začne nový systém testovat v létě, zatím ve dvou stanicích metra. Hlavní část nových cedulí plánuje město začít instalovat příští rok, další pak přibydou především při opravách a nové výstavbě.
Čínská lidová republika vyslala do vesmíru poslední satelit pro svůj nový navigační systém Pej-tou. Měl by pokrýt celou planetu a zajistit Číně nezávsilost od GPS.
Evropský navigační systém Galileo odstartuje ve čtvrtek ostrý provoz. Po 17 letech od začátku projektu tak může evropskou konkurenci GPS používat veřejnost.
Další dva satelity budou nejspíš do konce roku sloužit evropskému navigačnímu systému Galileo. Jedenáctou a dvanáctou družici na oběžnou dráhu vynese v polovině prosince ruská raketa Sojuz.
Co bude umět systém Galileo a co jeho centrála v Praze dělá dnes, ukazuje evropská agentura GSA na dni otevřených dveří. Návštěvníky čekají až do 17 hodin v sídle agentury v pražských Holešovicích nejen přednášky, ale třeba i filmy s vesmírnou tematikou.
Systémy satelitní navigace, americký GPS a evropský Galileo, se zatím nemusí bát ruské konkurence. Kvůli rozkrádání se totiž zastavila stavba centra systému Glonass nedaleko Moskvy.
David a Sif, tak se jmenují dvě družice evropského navigačního systému Galileo, které ve 20.15 odstartovaly a míří na oběžnou dráhu kolem Země. Nese je tam ruská raketa Sojuz z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně. Satelity dostaly jména po českém chlapci a dánské dívce, kteří vyhráli výtvarnou soutěž na téma vesmír.
Satelity udělají svět bezpečnějším a vlastně i menším a přispěje k tomu i evropský navigační systém Galileo. Právě dnes se v Praze otevírá centrum jeho administrativního řízení. Už nejen při cestách autem, ale třeba i při sledování vlaků, letadel, lodí nebo i jednotlivých osob bude satelitní signál nepostradatelný. Družice mohou zachraňovat lidské životy nebo přivolat pomoc k nemocnému. Chytré přístroje a programy pro satelitní navigaci se vyrábějí i u nás.
Přesunutí sídla navigačního systému Galileo do Prahy je oficiální. Ministr dopravy Pavel Dobeš a ředitel Evropské agentury pro vznikající vesmírný systém Galileo Carlo des Dorides dnes podepsali hostitelskou smlouvu.
4:26
|Zuzana Filípková, Tomáš Medek, Marína Dvořáková, Kristina Winklerová|Zprávy ze světa
Česko dnes po několikaletém vyjednávání podepíše partnerskou smlouvu s Úřadem pro dohled nad evropským satelitním systémem Galileo. Ta tak oficiálně potvrdí přesunutí sídla Galilea z Bruselu do Prahy.
Umístění administrativy satelitního navigačního systému Galileo v Praze je příležitostí pro české firmy. Ty už teď, podle ministerstva dopravy, projevují zájem o zpracování dat nebo vývoj aplikací, souvisejících s navigačním systémem. Zakázky nezískají automaticky, ale musí se o ně ucházet. Navigační družicový systém Galileo by měl začít fungovat od roku 2014.
Praha by se dnes mohla dozvědět, jestli bude hostit Evropský úřad pro dohled nad navigačním systémem Galileo. V Bruselu se sejdou velvyslanci členských zemí Unie, aby vybrali sídelní město této evropské agentury. Praha má ale zdatnou konkurenci v Nizozemsku.
Česká republika má poměrně velkou naději, že se v Praze podaří umístit sídlo centrály pro družicový navigační systém Galileo. Soutěží o ně už jen s Německem a Nizozemskem. Unijní státy si přitom dříve slíbily, že centrálu Galilea dostane některý z nových členských států.
Systém má být obdobou amerického systému GPS. Podle BBC mají zakázky hodnotu více než půl miliardy eur. Kontrakty získaly firmy z Itálie, Německa a Francie. Rozhodla o tom ve výběrovém řízení Evropská komise.
Ambiciózní projekt evropského navigačního systému bude pokračovat. Státy Evropské unie se ve čtvrtek pozdě večer dohodly na způsobu, jakým se budou rozdělovat zakázky pro systém, který bude stát 3,5 miliardy eur.
Galileo musí pokračovat. Na tom se dnes shodli v Lucemburku ministři dopravy členských zemí Evropské unie. Ambiciózní projekt satelitní navigace komplikují problémy s financováním. Členské země jsou ale odhodlané najít potřebné peníze ve společném rozpočtu.