Letiště Václava Havla Praha je největší v Česku. V roce 2019 odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících. Po vypuknutí pandemie ho zasáhla letecká krize, loni provoz klesl meziročně o 79 % pasažérů.
Letiště Praha bylo klíčovým aktivem Českého Aeroholdingu, který dosud fungoval jako vlastník veškeré letištní infrastruktury, zatímco Letiště Praha mělo na starosti chod letiště.
Český aeroholding chce prodat zbytek akcií Českých aeroliní soukromníkům. Informaci, kterou přinesl server iDnes.cz, potvrdil Radiožurnálu mluvčí státní společnosti Jakub Puchalský. Plán by musela odsouhlasit vláda i největší akcionář Korean Air.
Plány na propouštění v Českých aeroliniích se nemění. Dnes to potvrdil předseda představenstva Českého aeroholdingu Václav Řehoř. ČSA plánují propustit téměř třetinu pilotů a skoro polovinu letušek a stevardů. Odborová organizace posádek letadel kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost.
Vedení Českého Aeroholdingu, ČSA a odboráři se budou dál scházet, aby vyřešili situaci ohledně budoucnosti letecké společnosti. Další jednání jim dnes nařídil ministr financí Andrej Babiš z hnutí ANO. Zaměstnancům se nelíbí plánované propouštění třetiny pilotů a skoro poloviny letušek a stevardů.
Vedení Českého aeroholdingu by mělo jednat se zástupci odborů o záchraně společnosti ČSA, vyzval premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Zástupci aeroholdingu, odborářů a vlády dnes odpoledne probírali plány managementu aerolinií, který chce přispět k finanční stabilizaci společnosti mimo jiné propuštěním asi třetiny pilotů a téměř poloviny letušek a stevardů.
Novým předsedou představenstva Českého Aeroholdingu se stal Václav Řehoř. Dosavadní místopředseda představenstva střídá Miroslava Dvořáka, který opustil i předsednické křeslo v dozorčí radě ČSA. Změnu prosadil ministr financí Andrej Babiš (ANO), pod jehož resort Český Aeroholding spadá. Podle ministrovy představy by měl Řehoř mimo jiné připravit vstup společnosti na burzu.
Představenstvo Českého Aeroholdingu opustí bývalý rebelující poslanec ODS Ivan Fuksa. Z funkce ho k 30. listopadu odvolalo ministerstvo financí. V dozorčí radě společnosti skončí i exministr obrany Alexandr Vondra z ODS a Jiří Blažek z TOP 09. Třetím členem, který opustí dozorčí radu aeroholdingu, je zástupce zaměstnanců Petr Minařík.
Exposlanec a bývalý ministr zemědělství Ivan Fuska opět chodí do práce. Po skončení dovolené se vrátil do představenstva Českého aeroholdingu. Českému rozhlasu to řekla mluvčí podniku Michaela Lagronová.
Alexandr Vondra z ODS odmítá dobrovolně odejít z dozorčí rady Českého Aeroholdingu. O ukončení jeho působení v této státní firmě uvažuje ministr financí Jan Fischer. Vadí mu, že Vondra není odborník.
Korejské aerolinky vstupují do ČSA. Společnost Korean Air se stane 44% vlastníkem Českých aerolinií. Dohodu o prodeji dnes podepíší v Praze zástupci vlády a Českého Aeroholdingu s nejvyššími manažery Korean Air. Asijský dopravce zaplatí za menšinový podíl 68 milionů korun.
Alexandr Vondra bude pracovat v dozorčí radě Českého Aeroholdingu. Bývalý ministr obrany přijal nabídku premiéra Petra Nečase. V krátké době jde už o třetího politika ODS, který po odchodu z předchozí funkce zamířil do vedení velkých státních firem.
České aerolinie budou znovu na prodej. Na vstupu strategického partnera do tohoto podniku se dohodla vláda. Hospodaření dopravce je podle ministrů neustále v minusu, a proto nemá smysl s případným prodejem otálet. Vláda ale chce, aby partner už provozoval aerolinie a byl členem některé z leteckých aliancí.
Vláda dnes bude jednat o dokončení Českého aeroholdingu. Po roce a půl by tak došlo ke sjednocení letecké dopravy v Česku. Poslední firmou, která má být do struktury letecké dopravy začleněna, jsou České aerolinie. Do Českého aeroholdingu už přitom patří všechny původní dceřinné společnosti ČSA.
Český stát nebude dotovat hospodaření Českých aerolinií. Ve vysílání Radiožurnálu to prohlásil generální ředitel státní společnosti Letiště Praha a předseda představenstva ČSA Miroslav Dvořák.
Podle letecké společnosti Travel Service dojde vytvořením Českého aeroholdingu k narušení hospodářské soutěže. Firma považuje rozhodnutí vlády za velmi nestandardní, nevytváří údajně rovné podmínky na trhu pro všechny a jeho jediným cílem je podle vyjádření mluvčí Vlaďky Dufkové zachránit tonoucí ČSA.
5:52
|Jaroslav Skalický, Václav Sochor, Alice Kottová|Ekonomika
Český aeroholding, který vznikne propojením pražského letiště a skupiny ČSA, bude mít v konečné podobě sedm dceřiných společností. V začátcích svého fungování bude mít 6200 zaměstnanců. Podle některých odborníků může nicméně sloučení obou společností znamenat předstupeň k jejich zprivatizování.