Německé dráhy pomáhají s exportem ukrajinského obilí. Přepravují ho k Jadranu a Severnímu moři
Nákladní divize německých drah DB Cargo se zapojila do pomoci s exportem ukrajinského obilí, které kvůli ruské invazi není možné vyvážet do světa přes černomořské přístavy. V úterý to oznámil německý ministr dopravy Volker Wissing. Nákladní vlaky umožní přepravu zemědělských produktů do přístavů v Severním moři a na Jadranu.
„DB Cargo se již podílí na zprovoznění železničního mostu, přes který bude moci v budoucnu proudit značné množství zemědělských produktů z Ukrajiny do severomořských a jadranských přístavů,“ řekl Wissing, který v úterý jednal s evropskou komisařkou pro dopravu Adinou Valeanovou a americkým ministrem dopravy Petem Buttigiegem.
Černé moře nahradila cesta přes Rumunsko. Ukrajina zatím do přístavu Constanca vyvezla 80 tisíc tun obilí
Číst článek
Šéf německé železniční společnosti Deutsche Bahn Richard Lutz uvedl, že tento drážní koncern již nyní na objednávku exportérů vyváží až tři vlaky ukrajinského obilí denně.
Ukrajina patří k hlavním dodavatelům obilovin a dalších zemědělských plodin na světový trh, zemi se přezdívá obilnice Evropy. Kvůli blokádě přístavů tak vázne hlavně vývoz pšenice. Podle Valeanové je nezbytné vyvézt z Ukrajiny 20 milionů tun obilí, aby se předešlo nedostatečnému zásobování severní Afriky a Asie.
Eurokomisař pro zemědělství Janusz Wojciechowski v pondělí po schůzce s ministry zemědělství Polska, Ukrajiny a Spojených států řekl, že vývoz ukrajinského obilí by neměl klesnout pod čtyři až pět milionů tun měsíčně. Jinak podle něj hrozí, že ve světě nebude dostatek potravin. Polský ministr zemědělství Henryk Kowalczyk dnes řekl, že Polsko dokáže přepravit pouze jeden až dva miliony tun ukrajinského obilí měsíčně.
Kabinet vyhlásil nouzový stav na 30 dnů od 4. března, Sněmovna následně odsouhlasila jeho prodloužení do konce května. Vládní představitelé zdůrazňují, že na rozdíl od nouzového stavu během epidemie koronaviru tentokrát nijak neomezuje české občany.