Rasisté na černé listině. Pravicový extremista z Charlottesville už si na seznamce 'neškrtne'
V boji proti americkým pravicovým extremistům se ukazuje, jak mocný je digitální svět v kalifornském Silicon Valley. Angažovanost firem, jako jsou Google, Spotify, Cloudflare a dokonce některých seznamovacích portálů, je na jedné straně sympatická, na druhé však hrozivá.
V německém deníku Süddeutsche Zeitung se o tom rozepisuje mediální odborník Jannis Brühl.
Také fašisté potřebují lásku, ale Chris Cantwell jí v budoucnosti dostane o něco méně.
Jak píše Brühl, internetová seznamka OkCupid navždy zablokovala Cantwellův seznamovací profil. Cantwell totiž figuruje na policejním záznamu z demonstrace pravicových extremistů v Charlottesville ve Virginii z minulé soboty, během níž pravicoví radikálové zavraždili levicovou aktivistku Heather Heyerovou.
Na nahrávce se Cantwell chlubí pistolí a vysvětluje, že si za prezidenta přeje někoho rasističtějšího, než je Donald Trump. Chce prý také prezidenta, který neprovdá svou dceru za Žida. Cantwell tím narážel na manželství Trumpovy dcery Ivanky s podnikatelem Jaredem Kushnerem.
Blokace Cantwellova profilu je tak nejosobnější akcí digitální firmy v boji proti americké extremistické pravicové scéně po událostech v Charlotesville. A podle Brühla je také nejnevinnější.
Velké digitální koncerny v Americe se totiž během minulého týdne pokusily ochromit celou pravicovou extremistickou scénu, která se organizuje na síti, a výrazně omezily její informační kanály.
Je na řadě BLM?
Nejedná se však o cenzuru v pravém slova smyslu, pokračuje komentátor v Süddeutsche Zeitung. Digitální koncerny nakonec nejednaly na popud státu, ale z vlastní vůle. A méně hákových křížů a textů o nadřazenosti bílé rasy v digitálním prostoru není na škodu, píše Brühl. Zároveň však podotýká, že podobné akce koncernů v sobě ukrývají cosi hrozivého.
To, co svým počínáním předvedly firmy v Sillicon Valley během minulého týdne, se dá považovat za jistý druh demonstrace moci. Můžeme tak prakticky online sledovat, jak se kontrola nad informačními toky ocitá v rukou jednotlivých podnikatelů, upozorňuje Brühl.
Google, Facebook, Go Daddy, Paypal, AirBnB – to všechno jsou dominantní hráči v určitých sférách. A my jsme v současnosti svědky toho, že tyto koncerny mohou podle své vůle samy určovat, co si v oněch sférách člověk může dovolit.
Jak Brühl podotýká, firmy mohou takovou moc použít nejen proti pravicovým radikálům. Lidskoprávní organizace Electronic Frontier Foundation upozorňuje, že američtí pravicoví extremisté se pokusili zařadit mezinárodní aktivistické hnutí Black Lives Matter mezi takzvané nenávistné organizace. Electronic Frontier se domnívá, že kvůli tomu budou digitální koncerny čelit tlaku, aby se zachovaly stejně, jako v případě radikální pravice.
Zablokovaní extremisté
S přihlédnutím k aktuální diskuzi o zacházení koncernů s urážkami a pomluvami na internetu se dá říct, že umí konat, jen když chtějí, podotýká Brühl. Po událostech v Charlottesville se zdá, že digitální svět se k rasismu konečně obrací zády, přinejmenším ve Spojených státech.
Například hudební portál Spotify odstranil ze své služby písně s rasistickým podtextem. Facebook zase maže stránky radikálních skupin. Google ze svého digitálního obchodu odstranil aplikaci Gab– oblíbený komunikační nástroj pravicových radikálů, čteme v deníku Süddeutsche Zeitung.
Platformy, jako Facebook a Google, jsou díky obřímu podílu na trhu fakticky součástí komunikační infrastruktury. Skutečnou sílu však akce podobné těm z předchozích dnů získají teprve tehdy, až se do boje proti extremismu zapojí i provozovatelé internetu, kteří mají – pokud jde o obsah stránek - moc ještě větší, pokračuje mediální odborník Brühl.
Libovůle velkých hráčů
Registrační služba GoDaddy zablokovala stránky s pravicově-radikálním obsahem Daily Stormer. Služba, jakou je portál GoDaddy, registruje domény jednotlivých stránek tak, aby stránky byly pro uživatele jednoduše dosažitelné. Když se Daily Stormer pokusil své stránky registrovat u Googlu, také neuspěl. Jako poslední ho odmítla firma Cloudflare, když oznámila, že stránky radikálů nebude chránit před hromadnými útoky hackerů. Bez takové ochrany v dnešním digitálním světě neexistuje šance na přežití, čteme v komentáři.
Šéf firmy Cloudflare přitom svým zaměstnancům jako důvod nespolupráce s Daily Stormer sdělil, že radikály považuje mírně řečeno za darebáky. Brühl se proto v komentáři v Süddeutsche Zeitung ptá, jestli o blokacích internetových obsahů mají rozhodovat nálady ředitelů digitálních firem. A co bude poté, až se situace vyvolaná událostmi v Charlottesville uklidní? Digitální společnosti si jednoduše budou moci dělat, co se jim zlíbí, odpovídá si komentátor a dochází k následujícímu závěru:
Nezbývá než doufat, že se jedná pouze o jednorázovou akci firem, kterou vyvolalo nelidské chování pravicových extremistů v Charlottesville. Společnost ale musí v každém případě bedlivě sledovat, jak digitální svět naloží se svou mocí během případné další politické přestřelky.