Němečtí strojvůdci zkrátili stávku do sobotních 18 hodin
Němečtí strojvůdci se rozhodli zkrátit nynější stávku na železnici. Protestní akce skončí místo v pondělí už v sobotu v 18 hodin. Krátce předtím odvolací soud zamítl žádost vedení Deutsche Bahn (DB), aby označil stávku za neoprávněnou a zrušil ji. V důsledku stávky jezdí jen třetina osobních vlaků a na dálnicích v okolí velkých měst se tvoří zácpy.
Vedení Deutsche Bahn se neúspěšně snažilo u soudu prokázat, že stávka je nepřiměřeně rozsáhlá. Podle právníků drah způsobuje německé ekonomice denně škodu 100 milionů eur (2,8 miliardy korun).
Stávka začala v nákladní dopravě ve středu a v osobní ve čtvrtek. Podle DB se daří dodržovat náhradní jízdní řád. Na jeho základě jezdí v omezené míře dálkové vlaky na páteřních trasách a regionální vlaky v okolí velkých měst.
Kvůli stávce strojvůdců se po celém Německu tvoří na silnicích zácpy. Mluvil o nich Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu
Mimo provoz ale zůstala městská železnice, která v mnoha městech tvoří páteř městské hromadné dopravy. Kvůli narušení příměstské dopravy mnoho cestujících využívá k cestě do práce auto.
V Porúří se kvůli zvýšenému provozu na dálnicích vytvořily ráno kolony o celkové délce asi 100 kilometrů. Dálnice se ucpávají také u Frankfurtu nad Mohanem a na okruhu kolem Mnichova.
Podle Petra Vomáčky z Ústředního automotoklubu se zácpy tvoří skoro na všech tazích kolem velkých měst.
„Například Hamburk má v okolí 30kilometrové zácpy, u Frankfurtu nad Mohanem a také u Mohuče jsou kolony o 12 kilometrech. 8kilometrová kolona je na obchvatu Drážďan, který je komplikovaný i kvůli obchodnímu centru, a kolem Stuttgartu je 20 kilometrů kolon v součtu,“ přiblížil Vomáčka odpolední situaci na německých dálnicích.
Nynější stávka strojvůdců je už šestou protestní akcí na německé železnici od konce srpna. Odborový svaz GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů o pět procent.
Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu.