Strojvedoucí v Německu stávkují. Miliony lidí se potýkají s výpadky v dálkové i regionální dopravě
V Německu se od rána kvůli stávce strojvedoucích německé železniční společnosti Deutsche Bahn miliony lidí potýkají s výpadky v dálkové i regionální dopravě. V Berlíně nejezdí linky okružní železnice. Dráhy sestavily mimořádný jízdní řád, který má cestujícím zajistit alespoň občasné spojení na základních tratích, problémy ale potrvají do středy 2:00, kdy nejnovější protest za vyšší mzdy skončí.
Stávka, která je druhá v tomto měsíci, ochromila dopravu i ve velkých městech, jež využívají k hromadné dopravě i železnici. Podle představitele Českých drah německá stávka nemá vliv na provoz osobních vlaků v Česku.
„Tato druhá stávka je ještě zbytečnější než ta první,“ řekl dnes mluvčí Deutsche Bahn Achim Stauss. Poukázal na to, že dráhy v neděli odborovému svazu strojvedoucích (GDL) nabídly jednání o vyplacení koronavirové prémie ještě v letošním roce.
„Zároveň jsme GDL vyzvali, aby stávku v osobní dopravě odřekl. Odbory to odmítly, což dokazuje, že GDL jde jen o politický boj a ne o hledání dohody u jednacího stolu,“ dodal.
Šéf odborového svazu strojvedoucích Claus Weselsky nabídku od Deutsche Bahn kritizoval. „Je potřeba oznámit nějakou sumu. Co to podle nich koronavirová prémie je?“ řekl Weselsky v dnešním rozhovoru s rozhlasovou stanicí NDR.
Němečtí strojvedoucí zahájí další stávku. Osobní dopravu omezí až od pondělí, ovlivní i spoje s Českem
Číst článek
Uvedl také, že odbory se snažily měsíce vyjednávat. „Dráhy ale nepředložily nic, vůbec nic,“ dodal.
Vyšší mzdy a 600 eur
Odborový svaz strojvedoucích chce dosáhnout ještě v letošním roce zvýšení mezd o 1,4 % a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 % a požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15 300 Kč) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19.
Deutsche Bahn nabízejí vyšší mzdy od roku 2022, argumentují přitom hospodářskými dopady pandemie nemoci covid-19, o příspěvku ale chtějí jednat.
V Berlíně od rána nejezdí okružní linky městské železnice S-Bahn, zcela zrušeny byly také části dalších linek, které metropoli spojují s jejími okrajovými částmi. V centru metropole se nicméně podařilo zachovat provoz ve dvacetiminutových intervalech.
Odpočatý strojvůdce je vzácný jev na české železnici
Číst článek
Pro jízdu na periferie je ale v mnoha případech potřebný přestup, což cestu výrazně prodlužuje. Dráhy rovněž doporučují využívat místo S-Bahn další prostředky hromadné dopravy, jako jsou tramvaje, metro a autobusy. V některých regionech Deutsche Bahn samy organizují náhradní autobusovou dopravu.
V dálkové dopravě jezdí vlaky s rozsáhlými omezeními. Dráhy uvedly, že chtějí mezi největšími městy a průmyslovými oblastmi vypravovat spoje každé dvě hodiny. To se podle mimořádného jízdního řádu daří například na trati mezi Berlínem a Mnichovem.
Na trase mezi Berlínem a Prahou vlaky do české metropole vyjíždějí a končí v Drážďanech, další cesta do německého nebo českého hlavního města se tak neobejde bez přestupů.
Omezena je i regionální doprava
Omezená je nabídka i v regionální dopravě, kde Deutsche Bahn odřekly řadu spojů. Některé linky nejsou obsluhovány vůbec.
Podle aktuálního prohlášení železniční společnosti se daří vypravovat v dálkové dopravě více vlaků než během první stávky, kdy vyjel každý čtvrtý spoj. Deutsche Bahn nyní uvádějí, že jezdí asi 30 procent vlaků.
„V regionální dopravě a na tratích S-Bahn vyjelo asi 40 procent vlaků,“ sdělily dráhy s tím, že základní nabídka vlaků je stabilní.
Situace na železnici se ale výrazně liší podle regionů, na východě Německa jsou jízdní řády omezené více než na západě. Důvodem je povaha smluv strojvedoucích ze západu země, která mnohým stávkování zapovídá.
Strojvedoucí kvůli většímu pracovnímu vytížení častěji chybují. Stát je chce více kontrolovat
Číst článek
Cestování během stávky Deutsche Bahn nedoporučují. Všechny jízdenky pro dálkové spoje zakoupené na pondělí až středu mohou lidé bez poplatku vrátit, v regionální dopravě mohou využít jiný spoj. Platnost všech jízdenek je navíc prodloužena do 4. září, cestující si v takovém případě musí termín rezervace bezplatně změnit.
Vnitrostátní doprava v Česku
„K žádným neočekávaným komplikacím v souvislosti se stávkou strojvedoucích v Německu v současné chvíli nedochází. Provoz osobních vlaků v České republice stávka nijak nenarušuje,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Vlaky na linkách mezi Prahou a Drážďany podle něj jezdí nyní včas podle plánovaných jízdních řádů, tyto vlaky dráhy zajišťují pomocí svých strojvůdců.
Stávka omezuje spoje pokračující z Drážďan dál do Německa, především na linkách EC Berliner a Hungaria. Dále nejezdí spoje linky R29 na přechodu Cheb-Schirnding, což ale nemá podle mluvčího na vnitrostátní dopravu v ČR vliv.
„Cestující na tomto přechodu mohou využít ostatní osobní vlaky provozované v kooperaci se společností Oberpfalzbahn,“ dodal Šťáhlavský.