Nový šéf slovenské RTVS Machaj: Seniorů je stále více, ale na Slovensku neplatí koncesionářské poplatky
Před měsícem se stal generálním ředitelem Rozhlasu a televize Slovenska. Ľuboš Machaj upozorňuje, že koncesionářské poplatky na Slovensku se dlouho nezvyšovaly a senioři je platit nemusí vůbec. „Rád bych se věnoval jiným věcem, ale nedá se,“ říká Ľuboš Machaj.
„Z placení koncesionářských poplatků jsou osvobozeni penzisté a lidé s postižením. Jenže důchodců je stále více. A poplatky nebyly už 18 let valorizované,“ upozorňuje Machaj. V porovnání s Českem je na tom podle něj slovenská veřejnoprávní skupina hůře:
„V Česku je koncesionářů více a důchodci nejsou osvobozeni.“
Výše poplatku za jednotlivce je na Slovensku 4,64 eura, v přepočtu asi 114 korun.
„V zákoně není garantovaná vymahatelnost peněz, které nedostaneme z koncesí. A koncesí je stále méně. Čili musí být smlouva se státem. To je ale napojení média na stát. Teď se o tom diskutuje, uvidíme, co bude dál, jestli se tím bude zabývat parlament. Ten má ale momentálně jiné starosti,“ říká Machaj s odkazem na slovenskou vládní krizi.
Vedení veřejnoprávní televize kvůli nízkému výběru z koncesí pravidelně jednat se státem o příspěvcích, které se pohybují v desítkách milionů eur ročně.
Co chce změnit
Machaj si v prvních týdnech svého mandátu přivedl do rozhlasu několik spolupracovníků. „Už nastaly změny, které se týkají vrcholných manažerských pozic. Noví lidé už jsou na nejdůležitějších místech, které se týkají programu televizního, rozhlasového, personalistiky, ekonomiky, prodeje reklamy a šéfa mé kanceláře. Tyto pohyby budou ještě pokračovat. I šéfka zpravodajství je nová,“ shrnuje.
Kovačič Hanzelová: Já viděla neochotu zdravotníků, kolega křičící Romy. Tak se prohlubují předsudky
Číst článek
„Dovolil jsem si oslovit lidi, které znám déle a kteří dříve působili na stanici Twist,“ říká.
Machaj rádio Twist založil v 90. letech v době mečiarismu, rádio později skončilo a Machaj je podle deníku SME v bankrotu. Od roku 2003 působil Machaj právě v RTVS jako šéfdramaturg druhého televizního programu.
„Rozhlas je z mého pohledu dnes nastavený dobře, je podle mě vitální. Ale samozřejmě bude potřeba udělat organizační a programové změny, i když ne tak velké jako v televizi. Ta bude muset projít výraznějším liftingem,“ plánuje dnes Machaj v čele RTVS s tím, že pokulhával například marketing.
„Věřím, že přesvědčíme diváky a posluchače, že bez veřejnoprávního vysílání bude informační prostor odhalený. Kdykoliv si divák zvolí jakoukoliv naši programovou službu, tak aby měl garanci, že jde o program, který je kulturně hodnotný, obsahově nezávislý a kvalitní. Garantujeme, že nedochází k žádnému posunu hodnotovému, politickému nebo ideovému. Když toto obhájíme, bude všechno v pohodě,“ nastiňuje svoji vizi a dodává:
„Důvěryhodnost je pro nás důležitá. Je ale taky potřeba, aby se zvýšil dosah televizního zpravodajství. To dnes nedosahuje takové úrovně, jaké bych si myslel, že má dosahovat. Je to asi polovina sledovanosti televizí Markízy a JOJ. Měli bychom se dostat tam, abychom byli minimálně rovnocenným soupeřem, pokud ne lídrem na trhu.“
RTVS soupeří o diváky a posluchače také s českým, maďarským a polským vysíláním, podle Machaje asi 30 procent lidí sleduje jiné středoevropské zdroje. Nový šéf se chce také zaměřit na ondemand, tedy sledování online.
Celý rozhovor si poslechněte v audiozáznamu.