Lidé se vracejí k Fukušimě, ale ve městech nikdo nevaří a neprodává. O zásilky se starají drony

Do okolí japonské Fukušimy se šest a půl roku po havárii v jaderné elektrárně pomalu vrací část původních obyvatel. Do svých starých domovů se jejich majitelé stěhují poté, co japonská vláda loni zrušila evakuační příkaz. V oblasti postižené nejhorší jadernou havárií od výbuchu v Černobylu se ale navrátilci potýkají s mnohými problémy, mimo jiné nemají kde nakupovat. Místní firmy proto přišly s netradičním řešením.

Tokio / Fukušima Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Opuštěné dětské kolo ve městě Tomioka nedaleko Fukušimy.

Opuštěné dětské kolo ve městě Tomioka nedaleko Fukušimy. | Foto: Issei Kato | Zdroj: Reuters

„Všechno se změnilo. Opravdu. Úplně! Nejsou tu vůbec žádné obchody,“ popisuje situaci po návratu do radiací zasaženého regionu starší obyvatelka města Minami Soma, vzdáleného necelých 30 kilometrů od jaderné elektrárny Fukušima.

Právě pro lidi jako ona v okrese Odaka tento týden vznikla nová roznášková služba. Místo poslíčků alle zásilku na místo doručí drony. Z řetězce večerek si místní navrátilci můžou objednat mimo jiné jídlo a další každodenní potřeby. Zboží jim doručí firma, která se specializuje na e-shopy – kvůli vysoké radiaci ho pak na místo dopraví místo lidí drony.

V oblasti zasažené radiací pro ně vzniká netradiční roznášková služba. Místo poslíčků jídlo rozváží drony. | Foto: reprofoto Youtube.com | Zdroj: Repro YouTube

„Vytvoření nové služby kombinací večerek, podomních prodejců a dronů vede k rozvoji místních komunit. Také to pomáhá s zvýšit spokojenost. Když takováto služba funguje u nás, myslím, že může mít úspěch i jinde,“ chválí si projekt Kacunobu Sakurai, starosta města Minami Soma.

Cokoliv, ale do dvou kilogramů

Roznáška funguje tak, že lidé si v místním řetězci večerek objednají objednají například i teplé jídlo jako třeba smažená kuřecí křídl nebo další zboží.

Zásilka pak zamíří do logistického centra místního e-shopu, odkud běžně vyrážejí dodávky s poslíčkem. Namísto něj ale všechno k zákazníkům odnese dron.

Jedinou podmínkou je, že balíček musí vážit maximálně dva kilogramy. Služba funguje zatím v testovacím režimu na půl roku.

„Vzdálené horské oblasti a ostrovy – tam jsou náklady na dodávky zboží největší. Kromě létajících dronů chceme v budoucnu vyvinout takové drony, které mohou plout v oceánu nebo samořiditelná auta, která dokáží jezdit na velkou vzdálenost,“ naznačuje Hiroši Mikitani ředitel e-shopu Rakuten, že služba by se v budoucnu mohla ještě rozšířit.

Zdeněk Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme