Koně táhnoucí vídeňské drožky přezují na plastové podkovy. Jsou šetrnější pro asfalt
Provozovatelé slavných vídeňských drožek budou moci koním místo dosud používaných kovových podkov nechat dávat podkovy vyrobené z plastu. Město si od toho slibuje, že koňská kopyta nebudou tolik opotřebovávat povrch ulic, píše agentura APA.
Vídeňská radní pro dopravu Ulli Simaová uvedla, že kvůli tomu, že fiakry tahají koně s kovovými podkovami, vznikají městu „významné náklady“. Ročně podle ní jde o částku okolo 800 000 eur (19,8 milionu korun). Problém se týká hlavně centra, kde jezdí drožek nejvíce.
Lovecký a vyhlídkový kočár Valdštejnů vystavují na zámku u Hluboké nad Vltavou. Je to světový unikát
Číst článek
Plastové podkovy s kovovými součástmi by měly být šetrnější nejen pro asfalt, ale i pro koně, tvrdí veterinářka Theresia Lickaová. Podle ní jsou s nimi zkušenosti už ve sportovním jezdectví. Při jejich použití na silnici se ukázalo, že koně kráčí trochu jinak než s klasickými kovovými podkovami. Jejich krok se prodloužil.
„To může dokládat, že jim přišly o něco pohodlnější,“ podotkla veterinářka. Plastové podkovy bude ale nutné častěji měnit. Zatímco v případě tradičních stačí koně kovat jednou za devět týdnů, nově to bude potřeba dělat co šest týdnů.
Na změně podkov se bude podílet město, protože jejich nových typ je výrazně dražší. Varianta z plastu vyjde v případě jednoho koně na asi 4000 eur ročně, což je oproti kovovým modelu přibližně dvojnásobek. Vídeň proto na tyto účely na dalších pět let připravila 1,9 milionu eur a fiakristé se od dubna budou moci ucházet o příspěvky na nové podkovy.