Kamiony by mohly v mýtném platit i za znečištění ovzduší a hluk
Do mýtného pro nákladní auta by se mohlo započítávat i poškození životního prostředí. Má to umožnit nová evropská směrnice, o které budou dnes v Lucemburku jednat ministři dopravy sedmadvacítky. Mýtné by pak mohlo mírně podražit.
Dosavadní evropská směrnice povoluje v mýtném vybírat pouze poplatek na výstavbu silnic a jejich opravy. Novela této direktivy má členským zemím EU povolit zahrnout do mýta i platbu za znečištění životního prostředí zplodinami, nebo za zvýšení hladiny hluku v okolí silnic.
Co by měla nová směrnice přinést, vysvětloval zpravodaj Českého rozhlasu při evropských institucích Pavel Novák
I když rada ministrů směrnici schválí a posvětí ji i Evropský parlament, neznamená to automaticky zdražování mýtného. Státy mají pouze možnost do něj další platby zahrnout. Při dnešních průměrných cenách mýta v Unii přibližně šest korun za kilometr a vozidlo, by jeho zvýšení mohlo dělat asi 80 haléřů.
Zároveň se ale tam, kde se mýtné vybírá elektronicky, může cenově zohledňovat, jestli kamion jede ve špičce nebo mimo špičku. I o tom, jak definovat období dopravní špičky, budou dnes ministři diskutovat. V každém státě to může být v jiný čas. Navíc hrozí nebezpečí, že pokud se určí, kdy je špička, kamiony se přesunou do jiných časů.
Po případném schválení směrnice budou mít státy ještě dva roky na její převedení do národního práva. Teprve potom mohou členské země začít započítávat poplatky za znečištění prostředí do mýta.
Vyšší výnosy z mýtného by neznamenaly víc peněz na opravy silnic. Peníze by se mohly použít na vývoj nebo výzkum nových technologií v dopravě, na alternativní dopravní cesty, snižování znečištění nebo na výstavbu nových protihlukových stěn.