Francouzi budou analyzovat černou skříňku z havarovaného airbusu
Jednu ze dvou černých skříněk Airbusu společnosti Air France, který se před dvěma lety zřítil na trase Rio de Janeiro – Paříž, vyzvedly pátrací týmy z vod Atlantiku. Skřínky, které zaznamenávají parametry letu a rozhovory pilotů, by mohly přiblížit poslední minuty před havárií.
Oranžový váleček s nápisem ‚letový záznamník‘ našel podmořský robotický detektiv Remora 6000 napůl zabořený v písku ve čtyřkilometrové hloubce poblíž brazilských břehů. Byl nejspíš mezi troskami zadní části trupu, kde jsou černé skříňky v tomto typu letadla umístěné.
Operátoři robota vzali modul robotickou paží, prohlédli ho, umístili do schránky a vyzvedli na hladinu. Teď je na lodi Ile de Sein. Nejde o záznamník komunikace v pilotní kabině, ale o záznam letových údajů, tedy výšky, rychlosti, polohy a dalších dat.
Podrobnosti o nálezu černé skříňky z havarovaného airbusu zjišťoval David Koubek
Záznamník vypadá na prvních záběrech nerozbitý, nejeví ani známky koroze. Jestli to je skutečný úspěch, se ale zatím neví. Není totiž jasné, jestli černá skříňka vydá potřebné svědectví, co se 1. června 2009 ve vzduchu nad Atlantikem stalo.
Záznamový modul se bude otevírat a analyzovat až v laboratoři Francouzského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod v Paříži. Zatím se bude skladovat v chladicím boxu naplněném vodou.
Po záznamníku konverzace v kabině se bude na dně u brazilských břehů dál pátrat. Jeho objevení by mohlo dokázat, jestli měla svůj podíl na katastrofě také posádka. To by mohlo znamenat posun i pro případné soudní procesy, které se dají očekávat.
Odborníci odstartovali práce na vyzvedávání množství trosek stroje koncem dubna. Lokalizovali je severně od místa, odkud se posádka naposledy hlásila, v hloubce asi 3900 metrů.
Letoun se v červnu 2009 zřítil cestou z brazilského Ria de Janeira do Paříže. Při dosud neobjasněném neštěstí zahynulo všech 228 lidí na palubě.