‚Kurýr není ovce.‘ Řidiči finské firmy pro rozvoz jídla Wolt protestují kvůli snižování odměn
„Odměny se nám snížily o třicet procent. Po zaplacení nájmu si pomalu nemůžeme dovolit ani benzin do aut, kterými jídlo rozvážíme,“ popisuje jeden z kurýrů, který není spokojen se změnami v naceňování objednávek. Stávky se konaly nejen v Praze, ale i v Brně či Kodani. Podle mluvčí Woltu Jany Jarošové je situace zkreslená. „Samozřejmě jsme připraveni pomáhat a nadále komunikovat se všemi kurýry,“ sdělila serveru iROZHLAS.cz.
„Dřív jsme vydělali 300 korun za hodinu, teď tak 200 korun nebo spíš méně,“ popisuje Ali, jeden ze zhruba stovky kurýrů rozvážkové finské firmy, kteří se ve středu sešli na Václavském náměstí, aby vyjádřili nesouhlas se snižováním odměn.
Firma Wolt vznikla v roce 2014. Nyní jsou její služby dostupné ve 250 městech a 23 zemích světa. Na českém trhu působí od roku 2018. Do sítě WOLTu je zapojeno více než dva tisíce provozen.
„Odměny se nám snížily o třicet procent. Po zaplacení nájmu si pomalu nemůžeme dovolit ani benzin do aut, kterými jídlo rozvážíme,“ tvrdí Ali.
V Česku žije dva roky, nemluví česky a práce pro Wolt je jeho jediným zdrojem příjmu.
O tom, že se mu budou snižovat odměny, předem nevěděl. „Wolt nám napsal, že chystají nějaké změny, ale nenapsali jaké. Rozhodně mě nenapadlo, že v době rekordní inflace nám sníží příjem,“ zlobí se Ali.
Pro WOLT začal pracovat, protože ho lákala svoboda. „Pokud se něco nezmění, budu muset změnit práci,“ podotýká nyní Ali.
Na Václavské náměstí přišel také kurýr Navi, který pochází z Indie. Dříve pracoval v IT, ale podobně jako Aliho ho zlákala svoboda práce u Woltu.
O tom, zda u rozvážení jídla zůstane, silně pochybuje. „Víte, Wolt na kurýrech stojí. Bez nich by ta služba neexistovala. My ji vytváříme, ne oni nás,“ míní Navi.
V pondělí zaslala firma Wolt kurýrům formulář, kde mohou připomínkovat nové změny v systému rozvozu jídla.
Oba muži oslovení serverem iROZHLAS.cz však nejsou spokojeni s komunikací ze strany firmy. „Nic moc nám k tomu neřekli, měli by reagovat, nebo přijdou o kurýry,“ míní Ali.
„Samozřejmě jsme připraveni pomáhat a nadále komunikovat se všemi kurýry, kterých je v Česku zhruba sedm tisíc, stejně tak jako s těmi, kteří protestují,“ podotkla.
Nový model odměňování má podle společnosti lépe odrážet úsilí vynaložené pro doručení objednávky. „Kurýři jsou tak přesněji hodnoceni podle reálné vzdálenosti a náročnosti zakázky. Odměnu vidí s předstihem, takže se mohou rozhodnout, zda objednávku přijmou,“ napsali v tiskové zprávě zástupci Woltu.
Na základě dat ze systému budou podle nich výdělky bez spropitného činit v průměru mezi 250 až 300 korunami za hodinu v Praze a Brně, na podobnou částku chce firma cílit i v regionech.
Stávky kurýrů se konaly jak v Praze, tak i jiných městech jako například v Brně či dánském hlavním městě Kodani.