Vlaky jezdí podle nového jízdního řádu, ubylo spojů
V Česku se o půlnoci změnily jízdní řády na železnici. Celkový objem dopravy se v porovnání s letošním rokem sníží o 2 procenta. Rozsah omezení se v jednotlivých krajích liší.
Například v Olomouckém kraji zeštíhlí regionální doprava o 3 procenta. "Objednávka Olomouckého kraje je na 5,5 milionu vlakových kilometrů s tím, že denně vyjede v průměru 692 vlaků regionální dopravy. Hlavním rozdílem oproti stávajícímu grafikonu vlaku osobní dopravy je to, že DC dokončila elektrifikaci a optimalizaci tratě 291 Zábřeh na Moravě - Šumperk," řekl ředitel tamního krajského centra osobní dopravy Českých drah Petr Holánek.
Největší úbytek železniční dopravy celkem 8,5 procenta spojů nastal v Královéhradeckém kraji. S tím nesouhlasí některé obce. Příkladem je Dobruška, kde České dráhy v březnu prakticky zruší spojení na Opočno. Starostovi obce Petru Tojnarovi se nelíbí, že s městem o omezení vlakové dopravy nikdo nejednal:
"My jsme se to bohužel nedozvěděli od společnosti Oreda, ale náhodou od občana, který poslal mail, že se dozvěděl, že snad bude něco zrušené. Proto jsme začali sami pátrat a zjistili jsme tuto skutečnost. Bylo nám odpovězeno, že veškeré vlaky budou nahrazeny autobusovou dopravou."
V mezinárodní dopravě Praha přichází o přímé spojení do Vratislavi a Krakova. Do Bratislavy už nebudou jezdit pendolina. Některé spoje ale naopak posílily. Na trati mezi Prahou a Ostravou bude jezdit další souprava pendolina.