Graffiti na vlacích CityElefant jsou stále častější. ‚Nejhorší je zelená a fialová,‘ popisuje čistič
Přezdívá se jim Ešus, většina je ale zná jako dvoupodlažní elektrické vlaky CityElefant. České dráhy je vypravují třeba z Prahy do Benešova, Berouna nebo Kolína. Častěji než kdy dřív teď ale čelí útokům sprejerů a vandalů. Státní dopravce proto posiluje ostrahu míst, kde vlaky přes noc stojí.
Kvůli útokům sprejerů hrají vlaky CityElefant často všemi barvami a místo dvou jednotek přijede jen jedna. Vlaky se totiž mezitím čistí na odstavném nádraží Praha jih.
„V letošním roce to rozhodně stoupá, ta vzestupná tendence počala v dobách covidu a každý rok máme procentuální nárůst,“ říká specialista kultury cestování Karel Potůček. Mimo dopravní špičku uklízeči odstraňují graffiti z 16 souprav.
Jaroslav Kašo právě umývá zelený nápis: „Zelená je nejhorší a také fialová. Tato je dobrá, je lehká, není to jak lak.“
Graffiti se odstraňují speciálním gelovým roztokem, který výtvor rozmaže. Pak už je zapotřebí kartáč a voda.
„Mívali jsme graffiti v rozsahu do řádu jednotek metrů čtvereční, dneska už se setkáváme s desítkami,“ ukazuje Karel Potůček fotku vlaku CityElefant, který je obalen stříbrným povlakem.
Zeď jako malířské plátno i galerie. Velkoplošným malbám ve veřejném prostoru se u nás začíná dařit
Číst článek
Loni České dráhy odstraňování maleb ze CityElefantů vyšlo na více než 4,5 milionu korun. Letos se na tuto částku škody podle Karla Potůčka vyšplhaly už za prvních sedm měsíců.
Celorepublikově ale státní dopravce eviduje méně sprejerských útoků na vlaky.
„Zatímco v roce 2017 byl počet případů graffiti na vlacích téměř 700, loni se počet snížil na necelých 450. Celkové škody způsobené graffiti se už několikátým rokem pohybují průměrně kolem 6 milionů korun,“ vypočítává mluvčí Lukáš Kubát.
Místa, kde sprejeři nejčastěji útočí, hlídají zaměstnanci bezpečnostních agentur.