Strojvedoucímu ujel vlak. Cestující z Vysočiny jeli několik kilometrů sami, v panice volali příbuzným
Osobní vlak na Vysočině mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím jel v úterý několik kilometrů bez strojvůdce. Ve vlaku tou dobou bylo 11 cestujících, nikomu se nic nestalo. Informoval o tom v pátek server NovinyVM. Incident následně potvrdily České dráhy i Drážní inspekce.
Vlak během jízdy bez strojvedoucího nehavaroval, nikomu se nic nestalo a nebyla zaznamenána žádna škoda, uvedla inspekce. Případ se nyní vyšetřuje, nejspíš jde o selhání strojvedoucího, který byl mimo vlak.
Vlaky Stadler od berlínského výrobce, který byl nasazen i na této trati, jsou ale standardně vybaveny bdělostním tlačítkem. Tlačítko pak po každých 25 vteřinách musí strojvedoucí zmáčknout. V případě, že k tomuto bezpečnostnímu prvku nedojde, vlak sám zastaví.
„Zatím jsou informace takové, že tam byla změna sklonových poměrů. Když to řeknu laicky, jako by byl ten vlak z kopce. Bude se zjišťovat, jestli měla vliv na zastavení nějaká činnost cestujících,“ řekl Radiožurnálu mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Jízda bez strojvedoucího. ‚Řešil venku poruchu, vlak se rozjel a dveře zavřely,‘ říká generální inspektor
Číst článek
A dodal: „Je tam samozřejmě záchranná brzda, která je v každém vlaku, nicméně se bude ověřovat, jaká funkce té zachranné brzdy byla, zda fungovala nebo ne.“
O události napsal svědek na facebook. „Vlak se ale rozjel a strojvůdce zůstal venku. Když cestující zjistili, že jedou v nezřízeném vlaku, zkoušeli zatáhnout za záchrannou brzdu. Ta ale nefungovala. Ve voze vypukla panika. Cestující volali rodinám, (kam se hrabe 11. září). Po 6 kilometrech a překonání třech vysokých mostů a jednoho tunelu dojel vlak zpátky do Velkého Meziříčí a byl zastaven. Moc nescházelo a ČD ze mě udělali sirotka,“ citují doslovně noviny sdělení svědka na sociální síti facebook.
Obecné ohrožení z nedbalosti
Vlaky v Česku ujíždějí železničářům několikrát do roka. Při nejtragičtější nehodě zahynulo 19 lidí
Číst článek
Incident se stal v úterý po deváté hodině ráno. Podle Drápala se vlak rozjel v situaci, kdy strojvedoucí nebyl ve vlaku. Konkrétní příčiny, jak se vlak rozjel a následně zastavil, zatím ovšem známy nejsou, šetří je inspekce a policie, dodal.
„Oznámení jsme přijali a případem se zabýváme. Šetříme ho pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, ze kterého je podezřelý strojvedoucí vlaku,“ řekla mluvčí krajské policie na Vysočině Dana Čírtková. Rozhodující podle ní budou závěry Drážní inspekce.
Na lince jezdí České dráhy. „Podle prvotních informací z šetření se lze již nyní domnívat, že k mimořádnosti došlo v důsledku individuálního selhání lidského faktoru. Strojvedoucí vlaku byl stejně jako při všech jiných podobných mimořádných událostech postaven mimo výkon služby strojvedoucího a přeřazen na jinou práci v depu,“ řekl mluvčí státního dopravce Petr Šťáhlavský.
Ilustrační video lokálního vlaku ve Velkém Meziříčí.