Ukradené vagony měly údajně skončit v Německu, říká právník poškozené společnosti
Dvacet pět ukradených nákladních vagonů v hodnotě přes 80 milionů korun, které byly objeveny v Polsku, měly podle právníka zastupujícího poškozenou železniční skončit v Německu. Pachatelé vozy přemalovali, změnili jim identifikační kódy a nabízeli je k prodeji. Mezi třemi obviněnými je podle informací Radiožurnálu i šéf okresní hospodářské komory a krnovský zastupitel Jaromír Foltýn.
Právník Karel Ležatka, který poškozenou společnost TSS Cargo zastupuje, si myslí, že ukradené vozy měly skončit v Německu. Byly to prý speciální vagony, které běžně na železnici nejezdí.
„Právě proto, že měly speciální podvozky, umožňující zvýšenou rychlost a mezinárodní prostupnost po jednotlivých železnicích po celé Evropě, tak právě v tom bylo jejich kouzlo, že byly lákavé. Mám informace, že byly určené původně snad pro německý trh,“ uvedl právník Karel Ležatka, který zastupuje poškozenou společnost TSS Cargo.
Případ začal tak, že železniční společnost TSS Cargo pronajala jedné firmě 25 nákladních vagonů. Jenže nájemné nepřicházelo, firma nezaplatila ani pojistku a majitelé vagonů se o ně začali bát. Zjistili, že vagony mohou být v areálu polského dolu Suszec, 60 kilometrů od hranic.
Ležatka říká, že pojistit se proti krádeži nebylo možné. Uzavření smlouvy předcházela jen standardní prověřovací procedura.
„Než je uzavírána smlouva, tak nájemce vozů, který má zájem o uzavření smlouvy, musí předložit pojistnou smlouvu s tím, že je potřeba vinklovat pojistné plnění pro případ poškození, zničení, ztráty vozu. Nicméně pro případ odcizení, pro případ podvodného jednání samotného nájemce žádná pojistka sjednat nejde, to je proti smyslu pojistné logiky,“ uvedl.
Tři podezřelí, které soud poslal do vazby a mezi nimiž je podle informací Radiožurnálu i šéf okresní hospodářské komory a krnovský zastupitel Jaromír Foltýn, podle něj nebyli u sjednání smlouvy, takže nemůže říct, zda byli členy společnosti, kterým TSS Cargo vozy pronajala.
Neobvyklá krádež 300 metrů dlouhého vlaku se zřejmě musela udát podle určitých pravidel.
„Pokud byly tyto vlaky přepraveny do Polska, tak k tomu došlo podle všech zákonných podmínek. To znamená, že si dopravce, který má s námi uzavřenou příslušnou smlouvu, domluvil tuto přepravu a za všech těchto podmínek přepravil vagony do Polska,“ podotkl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Tesař.
Zloději ukradli 25 nákladních vagonů, v Polsku je přetřeli a nabízeli k prodeji
Číst článek