Tři čtvrtiny cyklistů usmrcených v roce 2020 nemělo přilbu. Policie chystá výzvu a kampaň

Policie přichází s výzvou Automaticky, která má za cíl motivovat cyklisty, aby si při nasednutí na kolo rovnou vzali přilbu. K vytvoření nové výzvy je dovedlo zjištění, že z celkového počtu usmrcených cyklistů na českých silnicích v roce 2020 jich až 73 % nemělo v době jízdy na kole přilbu.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Helmu na kolo automaticky

Helmu na kolo automaticky | Zdroj: Policie České republiky

„Procentuální vyjádření usmrcených cyklistů za rok 2020 ukazuje na vážný problém. Téměř 30 lidí se mohlo z vyjížďky vrátit ke svým blízkým, kdyby měli na hlavě přilbu,“ říká ředitel služby dopravní policie Jiří Zlý.

Loni zemřelo při dopravních nehodách 40 cyklistů, 29 z nich, tedy skoro 73 procent, nemělo při nehodě nasazenou přilbu.

Poranění hlavy

„Při nehodách na kole si cyklisté nejčastěji poraní horní a dolní končetiny. Při střetnutí s automobilem jde pak nejčastěji o poranění hlavy,“ uvádí výkonný manažer Asociace záchranný kruh Lukáš Hutta a podotýká, že je důležité chránit své tělo za každých okolností a lidé, kteří vyjíždějí na kolech bez přilby, dobrovolně hazardují s vlastním životem.

Auta by měla objíždět cyklisty ve vzdálenosti alespoň 1,5 metru, schválili poslanci

Číst článek

Výzva Automaticky má za cíl motivovat příznivce cyklistiky k nošení přilby sérií informačních minikampaní, v rámci kterých bude upozorňovat na zásady bezpečného pohybu nemotorizovaných řidičů. Jedincům, kteří se do kampaní zapojí, slibuje policie za plnění výzev možnost výhry rozličných cen.

„Na kolo usedá denně z různých důvodů stále více lidí. Někdo vyjíždí za sportem, zážitky, jiní využívají kolo jako ekologický dopravní prostředek. Za samozřejmost považujeme bezpečný návrat. Tomu musí každý z nás ale sám přispět. Pomozte nám připomenout, jak zásadní je využívání ochranných prvků, zejména u tak zranitelné skupiny účastníků provozu, kterými jsou cyklisté,“ vyzývá Veronika Hodáčová z oddělení prevence Policejního prezidia.

Problémem je především takzvaná pasivní bezpečnost, upozorňuje šéf dopravní policie Zlý. Jde především o pravidla, která většinou nejsou vynucována zákonem. U cyklistiky to je zpravidla právě nošení cyklistické přilby. Ta je v Česku povinná do 18 let, pro dospělé už je jen dobrovolná.

Špatné vzory

Problematice bezpečnosti cyklistů se léta věnuje i projekt Tým silniční zodpovědnosti, který je součástí výzvy Automaticky a letos už pojedenácté pořádá akci Na kole jen s přilbou. V rámci ní budují napříč Českem na cyklisty oblíbených trasách stanoviště, kde zájemcům podávají informace o bezpečné jízdě na kole a zároveň jim nabízí místo k odpočinku.

Podle Romana Budského z platformy Vize Nula, která se zabývá bezpečnosti na silnicích, z celoevropského průzkumu vyplynulo, že v Česku pravidelně přilbu na jízdním kole nosí přes 51 procent dospělých cyklistů. To je sice v rámci Evropy nadprůměr, na druhou stranu podle statistik každé sedmé dítě přilbu nenosí. Podle Budského je častým problémem například přístup rodičů k dětem, kdy bez přilby nepůsobí jako správný vzor.

Lukáš Hutta z dopravně-bezpečnostní asociace Záchranný kruh v této souvislosti popsal modelový příklad, kdy při střetu cyklisty, který jel v rychlosti 15 km/h, s automobilem jedoucím rychlostí 35 km/h, je náraz srovnatelný se skokem po hlavě z výšky z deseti metrů na tvrdou podložku.

Tomáš Vojkovský, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme