Strašidelné kostýmy i dýně. Češi se připravují na Halloween
Stále více Čechů slaví poslední říjnovou noc Halloween. Za děsivé kostýmy, dýně a svíčky utratí i tisíce korun. Halloween tak patří stejně jako Vánoce, Valentýn a Velikonoce ke svátkům, kdy mají obchodníci největší tržby.
V pražské půjčovně kostýmů prochází Magdalena Horáková místností, kde jsou na ramínkách pověšeny asi dvě tisícovky kostýmů, a ukazuje ty, o které je na poslední říjnovou noc největší zájem.
„Mladí lidé chtějí něco obzvlášť strašidelného. Jsou to například takovéto latexové masky, zombíci nebo čarodějnice. Lidé chtějí hlavně budit hrůzu a také se chtějí bavit. Klientky chtějí třeba i něco elegantnějšího, jako jsou krajkové šaty nebo nějaké sexy modely,“ popisuje Horáková.
Před halloweenským večerem přijde do půjčovny 10 až 15 lidí denně. Rezervační cedulka tak visí na téměř každém kostýmu. Půjčovné se pohybuje kolem 500 korun.
„Je to na jeden až pět dní, není to tedy sazba na den. Můžou si to třeba i užít opakovaně, když mají zájem,“ směje se Horáková.
Bez kostýmů vyšší vstupné
Mít co nejděsivější kostým je podmínkou i sedmého ročníku jedné z největších halloweenských party v Česku.
Pořadatelé počítají, že ochutnat krvavé koktejly přijdou až čtyři tisíce lidí. Vstupenky, které se pohybují od 350 do 2300 korun, už jsou podle pořadatele Šimona Pavúka ze tří čtvrtin vyprodané.
„U všech požadujeme, aby měli kostým. Dokonce letos budeme dělat to, že pokud někdo nepřijde v kostýmu, tak dostane pokutu. Ta pokuta bude třeba 100 korun. Budou si tak muset připlatit za to, že nedodrží dress code této akce. Rovněž personál bude pomalovaný ve stylu Halloweenu,“ doplňuje Pavúk.
Většina Čechů utratí do 500 korun
S Halloweenem v Česku souvisí také Dušičky, které se slaví 2. listopadu. Obchodní řetězce proto v těchto dnech nabízejí například i náhrobní svíčky všech barev a tvarů nebo věnce. Z průzkumu jednoho z největších obchodních řetězců vyplývá, že tři čtvrtiny Čechů utratí celkem za věci spojené s podzimními svátky do 500 korun.
„Ceny jsou srovnatelné s loňským rokem. Pokud došlo k navýšení, tak je to opravdu minimální nárůst,“ doplňuje mluvčí obchodního řetězce Václav Koukolíček.