Maďarsko: Let společnosti Smartwings nehlásil problém. Neměli jsme tušení, že mu nefunguje motor
Boeing společnosti Smartwings, který letěl z Řecka do Prahy jen s jedním motorem, při letu přes Maďarsko neohlásil žádné problémy. Radiožurnálu to potvrdilo maďarské řízení letového provozu. Budapešť tak o komplikacích ve vzduchu neměla žádné informace. Firma Smartwings se už dřív vyjádřila, že pilot neporušil bezpečnostní předpisy. Český Úřad pro civilní letectví nyní vyzval dopravce k předložení záznamů o letu.
Maďarská společnost HungaroControl informovala, že pilot stroje neohlásil žádnou mimořádnou situaci ani problém s motorem. V odpovědi Radiožurnálu zároveň Maďaři zdůraznili, že bezpečnost letů pro ně má nejvyšší prioritu a každé letadlo v nouzi dostane automaticky přednost při přistávání.
‚Postup se nám nezdá úplně standardní.‘ Inspektoři prošetří let boeingu Smartwings s jedním motorem
Číst článek
O tom, že do maďarského vzdušného prostoru vstoupilo letadlo jen s jedním funkčním ze dvou motorů, ale tamní řízení letového provozu nemělo tušení.
Stroj se 170 lidmi na palubě vzlétl z řeckého Samosu. Problémy měl podle serveru FlightRadar už nad Egejským mořem asi 28 minut po startu. Pak klesl do nižší letové výšky. To je nutné například právě v situaci, kdy jeden z motorů vypoví službu.
Nejbližší letiště bylo v té době v Aténách asi 160 kilometrů daleko. Stroj ale pokračoval dál přes Severní Makedonii, Kosovo, Srbsko, Maďarsko a Rakousko až do Prahy. Jestli ani ostatní země od posádky nedostaly informaci o stavu letadla, Radiožurnál zjišťuje. Dotaz zaslal i společnosti Smartwings.
Záznamy o letu
Firma tvrdí, že rozhodnutí pilotů pokračovat bylo bezpečné a že neporušili žádné předpisy. To, že piloti nezvolili mimořádné přistání, jde ale proti doporučení výrobce letadla. Pokud dvoumotorovému stroji jeden selže, radí Boeing přistát na nejbližším vhodném letišti.
Boeing Smartwings se 170 lidmi letěl několik hodin jen s jedním motorem. Podle firmy to bylo bezpečné
Číst článek
Co se úřadů týče, jako nestandardní označil už dříve postup pilotů Úřad pro civilní letectví. Nyní vyzval dopravce k předložení záznamů o letu. ČTK to ve středu řekl mluvčí úřadu Vítězslav Hezký.
Případ prověřuje i Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Evropská agentura pro bezpečnost letectví se zastala pilotů. Neexistuje prý žádná povinnost ve zmíněném případě změnit trasu. Vše je prý na uvážení pilotů, kteří mají zhodnotit řadu proměnných, například počasí, stav letadla, vybavenost letišť a podobně.
Letět na jeden motor technicky není problematické. Letadla jsou obvykle konstruována tak, aby to zvládla. Včetně startu a přistání. Piloti jsou na tuto situaci trénovaní. Souvisí s tím samozřejmě jistá opatření, jako je jiné vyvážení letadla nebo zmíněná úprava letové výšky.
Let QS1125 nejprve vystoupal nad 10 tisíc metrů. Pak ale rychle klesl o tři tisíce metrů níž. Závada motoru podle technického inspektora Pavla Mráčka pravděpodobně souvisí s palivem.
Mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková upozornila, že pilot patří k nejzkušenějším ve společnosti a že posádka měla situaci pod kontrolou. Boeing ve čtvrtek v Praze přistál bez jakýchkoli problémů. Nebyla nutná ani asistence záchranářů.