Vázne podpora rekreační plavby. Podle kontrolorů kvůli chybám ministerstva i státních podniků

Nejvyšší kontrolní úřad prověřoval podporu rekreační plavby v letech 2014-2021. Kontroloři se věnovali ministerstvu dopravy, Ředitelství vodních cest ČR nebo státnímu podniku Povodí Vltavy. Úřad prověřil 13 projektů v hodnotě 5,1 miliardy korun. Kontrola ukázala, že resort dopravy neměl účinný systém řízení investic a nedostatečně schvaloval připravené projekty, které nabíraly zpoždění a často se měnily, což se odrazilo na jejich nákladech.

Praha (Aktualizováno: 8:29 28. 3. 2022) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Požár v kabelové šachtě přímo uvnitř hráze největší vodní elektrárny v České republice, na Orlíku nedaleko Příbrami, cvičně likvidovali hasiči. 5. 11. 2014

Průtahy a růst nákladů postihly i zatím nezahájenou výstavbu lodního zdvihadla na Orlíku | Foto: Radek Duchoň

Ministerstvo dopravy navíc při rozdělování peněz nepostupovalo podle předem schváleného harmonogramu, který počítal s přidělováním peněz nejdůležitějším projektům s největšími přínosy, uvedli kontroloři ve zprávě.

Resort předpokládá, že pokud jde o koncepční uchopení projektů rekreační plavby, bude problematika zpřesněna v připravovaném dokumentu „Dopravní sektorová strategie, 3. fáze“, kde se budou jmenovitě řešit pouze projekty velkého rozsahu, zatímco projekty menšího investičního rozsahu se budou řešit v rámci finančních balíčků, sdělil pro ČTK mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

V čele Nejvyššího kontrolního úřadu by měl zůstat Miloslav Kala, ve funkci je od roku 2013

Číst článek

Ministerstvo následně nevyhodnocovalo skutečné přínosy projektů. Nejvyšší kontrolní úřad tak upozornil na možné porušení rozpočtové kázně, celkem zhruba za 86 milionů korun.

Resort dopravy má řídit investice do rekreační plavby a schvaloval projekty k podpoře, Ředitelství vodních cest a státní podnik Povodí Vltavy odpovídaly za konkrétní projekty.

Příkladem nedostatečně připraveného projektu, který ale ministerstvo dopravy schválilo, bylo dokončení vltavské vodní cesty mezi Hněvkovicemi a Týnem nad Vltavou. Ředitelství vodních cest projekt podle kontrolorů připravilo podle nepřesných podkladů s náklady 294 milionů korun a očekávaným rokem dokončení 2014.

Kvůli mnoha změnám však byla výstavba dokončena až o tři roky později. V důsledku toho pokryly evropské dotace jen 45 % z původně plánovaných 85 % projektu.

„Ředitelství vodních cest zásadně odmítá, že by přínosy projektů byly snižovány jejich jednotlivým schvalováním nebo že projekt splavnění Vltavy do Českých Budějovic má významně omezené efekty kvůli pozdější realizaci zmíněných dílčích úprav pod zdymadlem Kořensko nebo mostu v Týně nad Vltavou,“ reagoval zástupce ředitele a mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Projekt podle něj dosahuje svých plánovaných přínosů, což dokládá i setrvalý nárůst objemu plavebního provozu, a nevyřešení podjezdné výšky v Týně nad Vltavou omezuje jen nízké procento lodí. „Souvislá splavnost je tak dnes zajištěna, i když NKÚ tvrdí opak,“ podotkl.

Zpráva kontrolorů: Zdravotní ústavy obcházely zákon o veřejných zakázkách, ministerstvo je nekontrolovalo

Číst článek

Průtahy a růst nákladů postihly i zatím nezahájenou výstavbu lodního zdvihadla na Orlíku. Od roku 2008, kdy se na projektu začalo pracovat, vzrostly předpokládané náklady více než pětinásobě – z 360 milionů korun na necelé dvě miliardy. Jde přitom o zásadní projekt, zdvihadlo na Orlíku společně s tím na Slapech je důležité pro dokončení splavnění celé Vltavy pro rekreační plavbu.

Porušení zákona

Kontrola ukázala, že rozdělování kompetencí a odpovědnosti mezi Ředitelstvím vodních cest a státními podniky povodí je příliš komplikovaná a náročný na koordinaci. I to následně vedlo k odkládání některých staveb.

NKÚ v tomto případě uvádí modernizaci přístaviště v Litoměřicích, kterou resort dopravy schválil už v roce 2010, ale k jejímu zahájení došlo až v loňském roce. Důvodem byla majetkoprávní nepřipravenost stavby.

Kontroloři odhalili i problémy při zadávání veřejných zakázek. Ředitelství vodních cest uzavřelo v roce 2013 smlouvu na vybudování úvaziště pro osobní vodní dopravu na dolním Labi za 74 milionů korun, Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ale předložilo nekompletní dokumenty – bez všech vyplněných údajů, podpisů apod., uvádí zpráva.

Ředitelství to sice odůvodnilo tím, že jiné doklady se mu k projektu nepodařilo dohledat, tím však porušilo zákon o veřejných zakázkách a kontroloři to vyhodnotili jako podezření na porušení rozpočtové kázně.

jgr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme