K pražskému hlavnímu nádraží přibude dřevěná střešní konstrukce. Úpravy čekají i ‚Sherwood‘

Před pražským hlavním nádražím v budoucnu vznikne dřevěná střešní konstrukce, která propojí odbavovací halu, Vrchlického sady a plánovanou novou tramvajovou zastávku. Počítá s tím návrh architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects, kteří uspěli v soutěži na podobu úprav nádraží a jeho okolí. Vítězný návrh v pondělí v pražském Centru architektury a městského plánování představili zástupci Prahy a Správy železnic (SŽ).

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hlavní změnou bude velká konstrukce před odbavovací halou. Propojit ji má s venkovním prostranstvím a bude otevřená, zároveň má být celý prostor ve světlých barvách.

Na straně u magistrály má vzniknout velké schodiště, které povede k historické Fantově budově a naváže na ni i přechod pro chodce. Ve Vrchlického sadech pak bude zároveň nová zastávka tramvaje, která bude jezdit mezi Muzeem a Bolzanovou.

OBRAZEM: Vánoční strom pro Staroměstské náměstí už je na cestě. Jak se kácel smrk pro Prahu?

Číst článek

Upravený má být i nechvalně proslulý „Sherwood“, tedy park u nádraží, kde by měly přibýt třeba vodní prvky, ale také například obchody.

Pražští radní vítěze soutěže na návrh úprav odsouhlasili minulý týden a s tím i předběžný harmonogram.

Předmětem soutěže, která začala loni v květnu, bylo komplexní řešení nádraží a jeho okolí. Soutěžní týmy dostaly za úkol navrhnout novou podobu odbavovací haly, jejíž rekonstrukci plánuje Správa železnic.

Ze tří finalistů vybrala hodnoticí komise návrh dánského studia, který podle jejích členů harmonicky kombinuje architekturu, urbanismus, krajinářství a dopravní funkci.

„Ačkoli se návrh zdá poměrně radikální, dobře se vypořádal s prostorem nacházejícím se v pražské památkové rezervaci. Zachovává historické architektonické prvky, které dále rozvíjí, a zároveň počítá s obnovením a oživením prostoru před Fantovou budovou,“ uvedl předseda komise, architekt Jaroslav Wertig.

Architektonické studio teď podepíše smlouvy nejen s Prahou, ale taky se Správou železnic, které odbavovací hala patří, a také s pražským dopravním podnikem.

Správa železnic chce stavět i pod zemí. ‚Jiné řešení není, nemáme kam rozšiřovat,‘ říká její šéf

Číst článek

„Naší ambicí je, aby nové nádraží bylo nejen udržitelným a funkčním centrem mobility, ale aby se zároveň stalo součástí každodenního života lidí a místem, kde se budou setkávat a trávit čas,“ uvedl ředitel pro globální trh vítězného studia Jacob Kurek.

Na druhém místě se v soutěži umístil tým barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects, třetí skončilo konsorcium českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office.

Podle aktuálního plánu by přestavba Hlavního nádraží začít pravděpodobně za pět let, tedy v roce 2028.

bej, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme