Policisté začnou od ledna tvrději postihovat řidiče aut ve špatném technickém stavu
Za nebezpečnou závadu na vozidle budou moci policisté poslat řidiče ihned na technickou kontrolu. Počítá s tím novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která bude platit od ledna.
Nejčastějšími závadami u nákladních i osobních aut jsou podle policistů ojeté a poškozené pneumatiky a únik ropných látek.
Za tyto závady dnes může řidič dostat na místě blokovou pokutu. Nikdo už ale neověří, jestli si vyměnil pneumatiky nebo únik oleje nechal spravit v servisu. Od roku 2015 bude mít policie v rukou nástroj, který by měl řidiče donutit k rychlé nápravě.
Jak vypadá policejní kontrola technického stavu vozidel a co přinese novela zákona o podmínkách provozu vozidel, zjišťoval Jan Beneš
„Bude-li zjištěna vážná závada, potom příslušná obec vyznačí zkrácení technické prohlídky na 30 dnů. Bude-li zjištěna nebezpečná závada, v takovém případě pozbývá způsobilost dnem kontroly,“ říká šéf republikové dopravní policie Tomáš Lerch.
„A aby mohl provozovatel vozidlo opět užít v silničním provozu, bude se muset podrobit prohlídce na stanici technické kontroly,“ doplňuje Lerch.
Řidič tak zaplatí pokutu a ještě bude muset zaplatit za nařízenou novou technickou kontrolu. A jaké závady jsou nebezpečné a vážné?
„Nebezpečnou závadou jsou například ojeté pneumatiky pod 1,6 mm hloubky vzorku, závadou vážnou je například závada na elektroinstalaci vozidla,“ vysvětluje ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný.
Jde například o nesvítící potkávací nebo brzdová světla. Pokud řidič nařízenou technickou kontrolu nepodstoupí, hrozí mu u další policejní kontroly několikatisícová pokuta.