Oficiálně končí školní rok. Ministryně Kopicová rozdala vysvědčení
V ulicích a před školami dnes, v tomto školním roce naposledy, vidíme nastrojené děti s květinami v rukách. Oficiálně končí školní rok a učitelé žákům předávají vysvědčení. Některým dětem ale začaly prázdniny už minulý týden, protože mnozí ředitelé využili svých možností a školní rok zkrátili. I končící ministryně školství Miroslava Kopicová se rozloučila symbolicky a předala vysvědčení dětem pražské základní školy na Lyčkově náměstí v Karlíně.
Letošní školní rok je zvláštní tím, že dětem nezačínají prázdniny stejně. Mohou za to takzvaná ředitelská volna, která si vedení škol mohlo vybrat v průběhu roku, nebo dětem prodloužit prázdniny.
O konci školního roku mluvila na Radiožurnálu odcházející ministryně školství Miroslava Kopicová, která zhodnotila i své působení na ministerstvu.
„Školní rok končí všude stejně a sice 30. června. Je ale pravda, že podle zákona z roku 2005 ředitelé mohou disponovat s pěti volnými dny. Tyto dny používají, mají-li závažné důvody pro odpuštění výuky. Mohu to být na konci roku například začínající rekonstrukce škol,“ říká ministryně školství Miroslava Kopicová.
Před necelým rokem se objevily úvahy cestovních kanceláří i ministerstva pro místní rozvoj o změně systému letních prázdnin. Ty by podle některých odborníků měly začínat postupně, jako je tomu například u jarních prázdnin. Podobný systém není neobvyklý v mnoha evropských zemích.
„Tuto myšlenku jsme v poslední době nijak nerozvíjeli. Myslím si ale, že nejracionálnější je, aby to zůstalo tak, jak to je. Mnoho rodin jezdí na dovolenou společně a tak by jim často nevycházel společný termín,“ myslí si Kopicová a dodává:
„Jsme malá země. Jinak je to v Německu, kde potřebují mít volné kapacity, aby se tam mohly rodiny a děti vystřídat. Nehledě na to, že v červenci a v srpnu je nejlepší počasí. Já rozhodně nebudu tím, kdo by tlačil na změnu.“
Podle odcházející ministryně školství bude mít nový ministr, kterým má být Josef Dobeš z Věcí veřejných, před sebou mnoho těžkých úkolů:
„Startuje reforma vysokého školství, v běhu je reforma výzkumu. To jsou klíčové reformy důležité pro konkurenceschopnost této země. Nového ministra ale čekají i radostné věci, které jsme připravili, jako jsou peníze do škol.“