Obyvatelé Prahy mění kvůli modrým zónám trvalé bydliště. Městské části na tom vydělají

Zavádění nových zón placeného stání má v Praze podle radnic dva efekty. Na jednu stranu ubylo zaparkovaných aut, na druhou přibývá lidí s trvalým bydlištěm. Na úřadech se přihlašují kvůli tomu, aby měli kde zaparkovat.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Modrá zóna na parkování

Modrá zóna na parkování | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Martin Fatka vyplňuje formuláře pro nový občanský a řidičský průkaz. Odevzdat je musí proto, že si před pár týdny změnil kvůli parkování trvalé bydliště.

„Na Praze 5 už bydlím čtyři roky. Trvalé bydliště jsem si ale nepotřeboval doteď měnit. Když ale udělali modré zóny, tak jsem si ho musel změnit, abych tady mohl parkovat," popisuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Obyvatelé Prahy mění kvůli modrým zónám trvalé bydliště. Městské části na tom vydělají. Téma pro Ondřeje Jánošku

Fatka je jedním z mnoha obyvatel metropole, kteří museli tento problém v nedávné době řešit. Počet žádostí o trvalé bydliště od zavedení zón roste, potvrzuje například Praha 5. Za loňské třetí čtvrtletí to bylo meziročně skoro o polovinu. A stejný trend pozoruje taky osmá městská část.

„Spousta obyvatel, kteří žili na Praze 8 a neměli zde trvalé bydliště, tak si ho teď zřídili. Na přelomu ledna a února měla Praha 8 nově plus čtyři tisíce obyvatel," srovnává letošek a loňský rok starosta Prahy 8 Roman Petrus z ČSSD.

Více lidí s trvalým bydlištěm, více peněz

Více lidí s trvalým bydlištěm má také Praha 6. Od zavedení systému zón placeného stání tam přibylo přibližně dva tisíce obyvatel. Pro městské části to znamená mimo jiné větší příjmy.

„Všechny finanční prostředky jak na úrovni státu, tak Magistrátu hlavního města Prahy se rozdělují podle počtu obyvatel. Pro městskou část to v příštím roce bude mít velmi pozitivní finanční efekt," vysvětluje Petrus.

Řidiči se snaží přelstít modré zóny. Parkují tam, kde nejezdí 'kontrolní auto'

Číst článek

Za jednoho občana přibude do rozpočtu přes 3000 korun ročně. V případě Prahy 8 to dělá zatím 1,25 milionu navíc. Kromě navýšení rozpočtu mají modré zóny také regulační efekt. A starosta Prahy 8 si ho pochvaluje.

„Jsem velmi rád, že v těch místech, kde modré zóny jsou, tak skutečně fungují, a že dnes se tam dá bez problémů zaparkovat," dodává starosta Prahy 8.

Obyvatelé Karlína nebo Libně si přestali na parkování stěžovat, a naopak od nich chodí na radnici pozitivní zpětná vazba.

Ovšem na Ládví nebo Kobylisích, kde jsou také modré zóny, je situace horší. Zhruba dvacet procent obyvatel tu trvalé bydliště nemá, a na radnici si proto stěžují, že už nemůžou u svého bydliště parkovat.

Ondřej Jánoška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme