Kilometr cyklostezek stál podle kontrolorů někde 1,5 milionu, jinde i 31. Ministerstvu chybí cíle
Nejvyšší kontrolní úřad prověřil výstavbu a opravy cyklostezek a parkovacích zařízení pro jízdní kola. Jen na cyklostezky šlo mezi lety 2013 a 2020 celkem tři miliardy korun. Kontroloři zjistili, že se výrazně lišila cena za vystavěný kilometr. Ministerstvo dopravy také stále nemá jasně stanovené cíle a priority, čímž nenapravilo nedostatky objevené při minulých kontrolách. V pondělí o tom informovali kontroloři na svých stránkách.
Ministerstvo dopravy s kritikou nesouhlasí. Státní fond dopravní infrastruktury podle něj kontroluje u příjemců dotací splnění všech náležitostí, včetně kontrol přímo na místě. Rozdíly v cenách jsou podle resortu logické. Pro ČTK to uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.
Na stezce mezi Zbraslaví a Modřany začaly opravy. Cyklisté a pěší musejí objížďkou, bruslaři neprojedou
Číst článek
Kontroloři objevili „velké rozdíly v jednotkových cenách cyklostezek“. „Na vybraném vzorku zjistili, že jeden kilometr cyklostezky stál 1,5 milionu korun, ale také 31 milionů korun. Státní fond dopravní infrastruktury sice po předchozí kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu začal od roku 2015 používat tzv. cenové normativy, ani ty ale nezajistily tlak na co možná nejnižší ceny cyklostezek,“ informovali kontroloři na svých stránkách.
Ministerstvo dopravy, které má výstavbu cyklostezek především na starosti, se jednotkovými cenami nezabývalo.
Ministerstvo dopravy ale rozdíly v cenách hájí jako zdůvodnitelné. „Už jen vzhledem k tomu, že cyklostezky jsou vedeny v různém terénu, je logické, že ceny na jeden kilometr se budou lišit,“ vysvětlil mluvčí resortu.
Resort podle kontrolorů nenapravil nedostatky odhalené při kontrolách z let 2003 a 2011, které zjistily, že nemá v této oblasti stanovené cíle a priority. „Cyklostrategie z roku 2013 obsahuje jen obecné cíle, nemá jasné priority a neuvádí, kolik bude na rozvoj cyklistické dopravy potřeba peněz,“ informuje kontrolní úřad.
Nová dřevěná lávka nad Divokou Orlicí obnovila v Neratově poutní cestu na vrchol Jagodná v Polsku
Číst článek
Ministerstvo připouští, že cyklostrategie pro roky 2013 až 2020 měla určité limity. Připravilo proto nový strategický dokument pro cyklistickou a pěší dopravu pro roky 2021 až 2030, který letos v lednu schválila vláda.
V případě rozvoje cyklostezek ale může mít strategie podle ministerstva jen obecnější cíle, protože patří do působnosti samospráv. Stanovení konkrétních povinností by bylo překročením kompetencí ze strany státu, uvedlo ministerstvo.
Kontroloři nemohli prověřit údržbu ani přípravu cyklostezek, protože často jsou majetkem obcí a krajů. I tak ale zjistili, že nefunguje spolupráce právě mezi obcemi a kraji a institucemi státu. „Ve výsledku tak stát nemá přehled o celkové délce, stavu ani o skutečném využití cyklostezek, za které zaplatil,“ dodal Nejvyšší kontrolní úřad.
Ministerstvo i Státní fond dopravní infrastruktury se podle kontrolorů neřídí cyklostrategií, podle které by měly upřednostňovat méně nákladné cyklostezky. „Tento princip při podpoře projektů nezohledňují,“ doplnili kontroloři.