Ministr dopravy Pavel Dobeš končí. Zvažuje i odchod ze strany LIDEM
Pavel Dobeš odchází z postu ministra dopravy. Jeho odchod z vlády žádala jeho vlastní strana LIDEM. Kritizován byl za to, že nezvládl start nového centrálního registru vozidel. Ten byl spuštěn na začátku července, ale dodnes plně nefunguje. Dobeš kvůli neshodám zvažuje i odchod ze strany.
„Já stále čekám na nějakou bližší komunikaci se členy předsednictva, která zatím stále nezačíná z jejich strany. Já bych očekával, že po roce a půl spolupráce je minimálně někdo schopen alespoň zvednou telefon a říct, že se sejdeme na třeba 15 minut,“ zlobil se Dobeš v České televizi.
Ministrovi zlomil vaz především nefunkční registr vozidel. V prvních dnech a týdnech po spuštění nového systému řidiči čekali v dlouhých frontách, na řadu z nich se ani nedostalo. Ještě větší problémy měli majitelé veteránů, ti si museli počkat i několik týdnů, než jejich žádost vyřídili.
O důvodech, kvůli kterým končí ve funkci ministr dopravy Dobeš, mluvil na Radiožurnálu Petr Medek
Ministr dopravy Pavel Dobeš ale přehazoval vinu na jiné instituce a ve funkci se nakonec udržel. Jeho náměstek Ivo Toman ale takové štěstí neměl, z úřadu musel odejít už v půlce října. Bez práce ale nezůstal, zamířil do Českých drah, kde dostal místo ředitele odboru regionální dopravy.
Přestože se nový registr spustil počátkem července, dodnes se úředníci potýkají s problémy systému. Ten podle nich odbaví o pětinu míň řidičů než starý registr. Vyřešit to má napojení na evidenci obyvatel. K tomu mělo dojít nejdřív v září, pak v listopadu, nejnovější termín je v polovině prosince.
Dobešovi zlomil vaz registr vozidel, který ani po pěti měsících plně nefunguje
Číst článek
Dosud také není jasné, kdo Pavla Dobeše nahradí. Šéfka strany Karolína Peake sice chtěla na uvolněný post navrhnout Roberta Vacka. Toho však premiér Nečas rázně odmítl kvůli jeho minulosti, Vacek působil na ministerstvu dopravy jako bezpečnostní ředitel i v době, kdy resort vedl neformální šéf Věcí veřejných Vít Bárta.
Podle odcházejícího ministra by se měl jeho nástupce zaměřit například na řešení problémů s ČD Cargo. Dceřiné společnosti Českých drah podle Dobeše hrozí insolvence.
„Pokud nebudou učiněny kroky, které jsme plánovali od léta tohoto roku, to znamená, že budeme optimalizovat společnost, budeme komunikovat s odbory, budeme se koukat do jednotlivých i výdajových částí společnosti – marketing, analýzy, právní služby. My musíme ušetřit v té společnosti, stát se musí samozřejmě zabývat i tím, jakým způsobem dá slevu pro kusové zásilky. Pokud toto učiní, tak ta společnost má možnost přežít. Pokud ne, pak se může v průběhu roku 2013 i k této situaci (insolvenci) dopracovat,“ varuje Dobeš.