Kvůli mrazům pracují silničáři na rozšíření D1 ve vytápěných stanech. Stavba se díky tomu nezpozdí

Velký bílý stan míjí v Brně řidiči na dálnici D1, kterou dělníci rozšiřují na šest pruhů. Silničáři v něm pomocí naftových přímotopů udržují teplo, aby i v mrazivém počasí mohli provádět práce, které by jinak museli odložit. Díky tomu šestipruh za víc než miliardu korun dokončí o několik týdnů dřív oproti původním plánům. Ředitelství silnic a dálnic za to stavební firmě připlatí 70 milionů.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Silničáři si stany vytápějí pomocí naftových přímotopů

Silničáři si stany vytápějí pomocí naftových přímotopů | Foto: Šimon Franc | Zdroj: Český rozhlas

Ivan Burďuk s kolegy pokládá na budoucí vozovku dálnice D1 izolační vrstvu. To všechno se děje ve velkém vytápěném stanu o rozměrech 20x150 metrů. Vysvětluje stavbyvedoucí Petr Šefčík: „Tyto práce se nemohou provádět v zimě za normálních klimatických podmínek, na které jsme zvyklí v zimním období, jelikož se pracuje s epoxidem – ty mají vlastnost, že tvrdnou až od osmi stupňů podkladu a deseti stupňů ve vzduchu. Ale musí to být víc dní za sebou, takže v zimě je to nemyslitelné.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Odkládání stavebních prací na silnicích je minulostí. Alespoň tedy na rozšíření D1 v Brně, kde silničáři v těchto dnech pracují ve velkém vytápěném stanu

Silničáři si stany vytápějí pomocí naftových přímotopů. „Na vytopení takto velkého stanu je potřeba dvanáct naftových topidel, teplota povrchu je 10 stupňů a teplota ovzduší 26 stupňů, takže perfektní podmínky,“ vysvětluje Ševčík.

I v zimním období můžou silničáři pracovat v krátkých rukávech. Jak dlouho je vytápěný stan potřeba udržovat pro tu pokládku? „Zhruba šest dní. To se musí počítat samozřejmě s montáží a demontáží toho stanu, takže celkový čas se pohybuje okolo čtrnácti dní.“

Práce skončí dříve

Za normálních podmínek by silničáři museli s položením izolace počkat na vhodnější počasí. Od použití vytápěného stanu si Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že práce na rozšiřování úseku D1 mezi 194. a 196. kilometrem skončí o dva měsíce dřív, tedy letos v dubnu.

Vysvětluje ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala: „Tím důvodem je to, že vliv na vedení kolem Brna byl zásadní a opravdu každý týden se počítá. Jsme rádi, že se zhotovitelem se podařilo najít konsensus. I když máme venku minus 11, tak práce mohou probíhat v podmínkách, které by normálně nebyly možné.“

V Česku jsou v posledních letech zimní práce na silnicích čím dál častější, především kvůli stále teplejším zimám. Vyhřívané stany tak silničáři využívají spíš výjimečně.

Šimon Franc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme