Zaujmout generaci Z je psychologická hra. Evropská politika je pro Čechy složitá, shodnou se influenceři
Sociální sítě jsou pro mladé lidi hlavní zdroj informací a ani v případě Evropské unie to není jinak. Roste tedy vliv influencerů, ale taky nebezpečí velkého zjednodušení nebo zkreslení tématu. Jak těžké je vysvětlovat složitá evropská témata v krátkých videích? „Je to o tom je zaujmout a oni se začnou koukat kvůli tomu tématu,“ popsala v debatě podcastu Destinace Brusel greenfluencerka Rozárie Haškovcová.
„V podstatě je Evropská unie z pohledu Čecha něco jako fyzika. Je to složité, moc se v tom nevyzná a nerozumí tomu,“ hodnotí nepřehlednost EU z pohledu Čechů youtuber Lukáš Fritscher alias Lukefry.
„Nevidíme co vlastně to je za práci a navíc se nerozhoduje u nás, ale rozhoduje se tam někde v dalekém Bruselu nebo ve Štrasburku. Většinou se to dost zjednodušuje, ale po zjednodušení to pak celé vypadá úplně banálně. A tohle všechno, když se celé spojí dohromady, tak je to vlastně najednou nudná směs, které nikdo nerozumí,“ myslí si.
Lucie Malá z projektu Politika (nejen) pro mladé vidí velkou výhodu v možnosti vyjet do Evropských institucí. „Je to hodně komplexní ale v okamžiku kdy tam člověk vyjede a kdy tam je, tak vidí něco konkrétního.“
Podle ní také stačí jeden výjezd do institucí a člověk se zorientuje. „Vidíte ty lidi, vidíte to prostředí, vidíte, co se tam děje, slyšíte ta témata a najednou se vám to zmaterializuje v něco konkrétního a začne to dávat smysl,“ dodává.
Destinace Brusel
Destinace Brusel je podcast Českého rozhlasu o tom, jak blízko má generace Z k Evropské unii, kterým vás provede tým mladých redaktorek a redaktorů.
Epizody podcastu:
Navíc podotýká, že vyjet může úplně kdokoliv – například středoškoláci i skrze exkurze, které pořádají europoslanci.
Podle greenfluencerky Rozárie Haškovcové je několik možností, jak dnešní generace udrží při sledování sociálních sítí pozornost. Jednou z variant je při vysvětlování tématu dělat nějakou činnost, například se líčit.
„Lidi podle mě nechtějí vidět, jak si sednu před kameru a budu říkat: tak takhle je to klima, takhle jsou emise, takhle jsou plasty, mikroplasty. To si myslím, že zní hrozně útočně. Je to o tom je zaujmout a oni se začnou koukat kvůli tomu tématu. Takže je to jako psychologická hra.“
Jak vnímají situaci přímo mladí lidé a jaká témata řeší? To se dozvíte v novém podcastu Českého rozhlasu Destinace Brusel. Poslechnout si ho můžete v aplikaci mujRozhlas nebo na streamovacích platformách.