Nevyjíždějte s třetinovou nádrží, radí odborník. Při dlouhém čekání v koloně už nikdo nepomůže
Po sociálních sítích se šíří video z kamionu, před kterým se z mlhy a sněhu najednou vyloupla zacpaná dálnice, kde nebyl volný ani jeden pruh, takže kamion se neměl kam uhnout, když už bylo jasné, že to nedobrzdí.
Na videu vidíme, že kamion neměl kam uhnout. Nebyla tam ani ta povinná ulička pro záchranáře. Ta má například od německé nebo rakouské dálnice jiné parametry.
„Na tříproudé silnici bychom se měli řadit jinak než v ostatních zemích, to je chyba, protože kamiony z Německa a Rakouska se budou chovat jinak než české,“ podotýká Igor Sirota z ÚAMK. Na dvouproudé dálnici je podle Siroty situace jasnější - pravý pruh se musí vyklidit co nejvíce vpravo, levý naopak - ke svodidlům.
Do stran se řidiči pohybují až ve chvíli, kdy slyší sanitku, právě v Německu a Rakousku ale tomu tak není, prvotní je, že jsou disciplinovaní a vědí, že když sanitka přijde o dvě minuty dříve, tak nedojde k ohrožení života.
Čekání v koloně
Jak přečkat hodiny v koloně? Komu zavolat, když dochází třeba benzin, vezu nemocného člověka nebo dítě a potřebuju nechat běžet motor, abych měl teplo?
„Když dochází nafta nebo benzin, už je pozdě,“ varuje Sirota. „Prvotní je přijmout si fakt, že cesta může v zimě trvat osm hodin, tedy nikdy nevyjíždět s třetinovou nádrží,“ radí.
Jezdit v zimě na rezervu je opravdu risk. „Jde o ohrožení sebe samotného,“ zdůrazňuje Sirota. I proto doporučuje v zimě vždy u čerpacích stanic plnit celou nádrž, pokud řidič ví, že pojede delší cestu mimo město. Samozřejmostí pak je další vybavení, jako například deky či pití.
Když už je člověk v problémech, které tento týden potkaly řidiče na dálnici D1, pomoc se hledá těžko. „Nespoléhejte se na to, že to někdo vyřeší. Třeba záchranáři se nemohli dostat ani ke zraněným a museli jít pěšky,“ varuje.
Pohybovat se pěšky po dálnici Sirota nedoporučuje vůbec. Ideální je vylézt ve výstražné vestě mimo komunikaci.