ČOI varuje před společností Westerfield International. ‚Výhra‘ se zákazníkům prodraží
Vytáhnout z lidí peníze, aniž by o tom věděli. Takový trik používá švýcarská společnost Westerfield International, která se před Vánoci zaměřila na české spotřebitele. Pracovníci call centra přesvědčí zákazníky pod záminkou výhry, aby po telefonu uzavřeli smlouvu na stálý odběr placeného zboží. Podle České obchodní inspekce i časopisu dTest teď společnost zesílila svou kampaň a stížnosti lidí rychle přibývají.
„Vyhrál jste od naší společnosti holicí strojek!“ Taková byla slova telefonní operátorky, když 73letý senior Josef Reiman zvedl mobilní telefon.
„Já jsem tu osobu zarazil a řekl jí, že se neholím, že žádný holicí strojek nepotřebuju, nechci to,“ odpověděl pan Reiman. Jenže operátorka call centra ho šikovným výběrem slov dovedla k tomu, že svou údajnou výhru nakonec přijal.
Reportáž Barbory Kladivové o podvodných praktikách společnosti Westerfield International
Měla být zdarma, ale už jen za její přijetí musel senior z Prahy zaplatit poštovné ve výši 99 korun. Tím poplatky navíc neskončily.
Břity za 190 Kč každý měsíc
„Součástí toho dárku je to, že vám každé dva měsíce jakási švýcarská firma bude posílat břity do toho strojku asi za 190 korun,“ vysvětluje Josef Reiman.
Od smlouvy by rád odstoupil, ale nemá jak. Na švýcarskou firmu Westerfield International totiž neexistuje žádný emailový ani poštovní kontakt. Spojení se společností tak téměř není možné, telefon zvedají jen zaměstnanci v zákaznickém centru.
Podle obchodních podmínek společnosti Westerfield International, které mají na internetových stránkách, tak spotřebitelům nezbývá nic jiného, než se v případě odstoupení od smlouvy nebo reklamace výrobků obracet na p. o. box v Holandsku.
Stovky napálených zákazníků
Bezradných spotřebitelů jsou teď po celé republice stovky. „Teď u nich probíhá nějaká masivnější kampaň, protože spotřebitelů, kteří se na nás obrací, je více a více,“ říká právník z časopisu dTest Miloš Borovička.
S tím souhlasí i Česká obchodní inspekce. Za nekalou ale i agresivní obchodní praktiku tak společnosti může hrozit až 5milionová pokuta. K postihu ale bude třeba spolupráce evropských kontrolních orgánů.
„Pokud Česká obchodní inspekce zjistí, že se nějaký subjekt z cizí země soustředí na český trh a provádí tady nekalé obchodní praktiky, tak osloví konkrétní dozorový orgán a požádá jej o spolupráci,“ vysvětluje mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Společnost Westerfield Int. uzavírá s lidmi, pod záminkou výhry holicího strojku, smlouvu po telefonu. Více s mluvčím ČOI Jiřím Fröhlichem
I jemu společnost Westerfield International volala s nabídkou holícího strojku nebo ponožek.
"Jasně mi řekli, že půjde o první zásilku a já zaplatím pouze poštovné. Vůbec se nezmínili, že by mi v následujících měsících něco posílali a musel jsem něco platit. Jde o jasnou klamavou praktiku. Když bylo po všem, tak jsem se zeptal, jestli by mi řekli IČO. Mohu vám říci, že ani náhodou,“ uvádí Fröhlich.
„Pokud vám někdo bude něco nabízet po telefonu a bude to extrémně výhodné, tak se v rámci nabídky zeptejte, o jaký jde subjekt, o jaké IČO. Jako spotřebitel musíte vědět, s kým uzavíráte smlouvu na dálku,“ radí.
Od smlouvy můžete odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu jak na internetu, tak i při nabídkách po telefonu. Lhůta začíná běžet okamžikem, kdy zboží převezmete. Pokud jste si zboží neobjednali, nemusíte ho přebírat.
Společností, které budou chtít před Vánoci ze spotřebitelů vytáhnout co nejvíc peněz, přibývá. Česká obchodní inspekce proto vyzývá k opatrnosti, a to hlavně při uzavírání smluv po telefonu.