České vánoční ozdoby ze skla bojují s levnou asijskou konkurencí
České vánoční ozdoby likviduje asijská konkurence, která zaplavila regály supermarketů. Zákazníci upřednostňují sériově vyráběné dekorace z plastu před tradiční ruční výrobou zejména kvůli nízkým cenám. Jen za posledních deset měsíců dovezli obchodníci z Číny ozdoby za stovky milionů korun. Tuzemské sklárny jsou proto závislé hlavně na vývozu.
Než se vánoční ozdoba pověsí na stromeček, projde rukama nejméně čtyř pracovníků – musí se vyfouknout, postříbřit, nabarvit, zaříznout a zabalit. Celý proces trvá několik hodin.
Poptávka po tradičních českých baňkách už ale není tak velká jako dříve. Například družstvo DUV ze Dvora Králové vyrobí ročně osm milionů kusů vánočních ozdob. To je ale jen pětina toho, co firma vyráběla ještě před deseti lety.
Tradiční české vánoční ozdoby bojují s asijskou konkurencí. Skláři si navíc stěžují, že jsou jejich výrobky ve velkém kopírovány
„Zájem o náš tradiční český výrobek každoročně klesá. To je zapříčiněno konkurencí z Číny, která sem dodává výrobky, které mají 20procentní hodnotu oproti našim,“ vysvětluje předseda družstva Miroslav Šorma.
Jen za posledních deset měsíců se z Číny dovezly vánoční dekorace za více než 430 milionů korun, což je téměř stejná částka jako za celý loňský rok.
Objem dovozu z Číny
Podle Aleny Endrýsové z pražské firmy BPV – LENA, která má v nabídce více než 2500 druhů skleněných ozdob, má ovšem nákup levných dekorací i své nevýhody:
„Čínské zboží není foukané ručně, ale je foukané strojem, tudíž je tlustostěnné. Jak se zboží zasílá přes moře v kontejnerech, tak oni to z důvodu úspory místa všechno stlačí do bedýnek. Potom, když to vytáhnete, tak máte řetěz placatý.“
Okopírované ozdoby
Jenže i na první pohled český výrobek může pocházet z Asie. Skláři si stěžují, že čínské výrobny často tuzemské ozdoby kopírují. Pořídit licenci na každý kus zvlášť je ale skoro nemožné a pro české firmy drahé.
„Tomu se nedá zabránit, protože jak to dodáváme do celého světa, tak čínský výrobce si může náš artikl kdekoliv koupit, potom ho tam zkopíruje, aplikuje to na plastovou ozdobu a vlastně s tím vyjde na trh,“ přibližuje Šorma.
Menšího zájmu o tradiční české sklo si všímají také prodejci na vánočních trzích. Například ti z pražského náměstí Míru se shodují, že lidé kupují ozdoby spíše po jednotlivých kusech. A preferují nízkou cenu.
Aby se české sklárny na trhu udržely, většina jejich produkce míří do zahraničí – nejčastěji do Německa, Rakouska, Švýcarska a Spojených států.