Detektivové zasahovali v ČD Cargo. Zajímali se o prodej vagonů na Slovensko, společnost zakázku hájí

Policisté Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovali v sídle státem vlastněného železničního dopravce ČD Cargo. Radiožurnálu to potvrdily dva na sobě nezávislé zdroje. Podle společnosti policie prověřuje trestní oznámení, které označila jako nástroj konkurenčního boje.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 16:51 12. 6. 2020) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

ČD Cargo

Ilustrační foto | Zdroj: Profimedia

Policisté z budovy odnášeli dokumenty, nikoho ale nezadrželi. Na místě vyslýchali zaměstnance společnosti. Ani jeden ze tří členů představenstva společnosti na místě nebyl. Detektivům asistoval výkonný ředitel ČD Carga Tomáš Tóth. Přišlo asi devět příslušníků policie v civilu. Posadili se v zasedačce, vyžadovali dokumenty a vyslýchali zaměstnance.

O ČD Cargo

ČD Cargo je český železniční dopravce, který se zabývá nákladní dopravou. V čele společnosti stojí od roku 2014 Ivan Bednárik.

Server Seznam Zprávy již dříve v souvislosti s ČD Cargo upozornil, že se policie zajímá o okolnosti, za kterých ČD Cargo prodalo vagony na Slovensko. 

Státní kolejový dopravce ČD Cargo prodal podle serveru 500 nákladních vagonů slovenské firmě SMK slovenského podnikatele Ivana Petríčka za 50 milionů korun. Obratem si modernizované vagony pronajme až na 15 let za více než 900 milionů korun. A pak je může odkoupit zpět za další stovky milionů.

Týdeník Hrot před časem informoval, že škoda se může pohybovat až kolem jedné miliardy korun. Zakázku již začaly prověřovat i České dráhy.

ČD Cargo si za zakázkou stojí. „Chápeme, že policie musí prověřit každé trestní oznámení, i ta, která slouží jen jako nástroj konkurenčního boje. S policií plně spolupracujeme a jsme přesvědčeni, že transakci shledá jako korektní a výhodnou pro společnost tak, jako to předtím již potvrdil interní audit,“ řekl ČTK výkonný ředitel společnosti Tomáš Tóth.

Podle ČD Cargo byl prodej nejefektivnějším způsobem získání nových vagonů. Firma nejprve prodala staré vozy, jejichž část firma SMK využije k výrobě nových vagonů. ČD Cargo si je chce následně pronajmout a zároveň rozložit náklady. „Tento postup je technicky standardní a v minulosti několikrát využitý,“ uvedl dopravce. Trestní oznámení pak označil za napadení ze strany „zhrzeného dodavatele“.

Nevýhodný prodej?

Kontrakt už dříve kritizovala společnost Ostravské opravny a strojírny, které patří do uskupení firem Rail Invest bratří Petera a Rudolfa Šuškových. Podle nich byl prodej pro ČD Cargo nevýhodný a podali v této souvislosti trestní oznámení na vedení nákladního dopravce.

Rail Invest byl dlouhodobým obchodním partnerem ČD Cargo při dodávkách nových vagonů a opravách a modernizaci starších vozů. Kvůli obchodním sporům však spolupráce nedávno skončila a obě strany vedou soudní spory kvůli údajné nespolehlivosti dodávek.

Vedení ČD Cargo v minulých týdnech ke kritice uvedlo, že jde o snahu očernit současný management nákladního dopravce a zbavit se nepohodlných lidí ve vedení.

mch, ako, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme