Hrozí prodloužení výluky brněnského nádraží. Správa železnic pozastavila demolici historických stavědel

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na žádost památkářů pozastavila v Brně plánovanou demolici stavědel z 19. století. Památkáři se totiž v minulých dnech ozvali, když zjistili, že dvě stavědla čísel čtyři a pět mají jít k zemi při modernizaci sdělovacího a zabezpečovacího zařízení na hlavním nádraží. Podle Josef Skřivánka ze Stavební správy východ SŽDC má projektant najít jiné řešení stavby, aby stavědla mohla být zachována.

Brno Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hlavní nádraží v Brně

Brněnské hlavní nádraží prochází rekonstrukcí | Foto: VitVit | Zdroj: Wikipedia Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Pokud by stavbaři stavědla na vjezdu od Břeclavi zachovali, hrozí podle Skřivánka nemalé prodloužení výluky hlavního nádraží. Zdůraznil, že ve všech fázích stavebního řízení byly demolice schváleny, a to i památkáři.

Změny na kolejích: začal platit nový jízdní řád Českých drah, v Brně roční výluka hlavního nádraží

Číst článek

„Projektant by měl náhradní řešení navrhnout do konce tohoto týdne. Při případném novém řešení lze předpokládat nedodržení termínu ukončení prací letos v prosinci,“ uvedl Skřivánek.

Znamenalo by to prodloužení roční výluky hlavního nádraží, kvůli které musí dvě třetiny cestujících jezdit v Brně z jiných nádraží než z hlavního.

V místech, kde jsou stavědla, má vést hlavní trasa kabelovodu a má zde fungovat dočasný příjezd na staveniště.

Stavědla jsou postavená z režných červených cihel a slouží od konce 19. století. Sloužila až do 7. prosince loňského roku k přestavování výhybek. Poté začala demontáž vnitřního zařízení a příprava na demolici.

Vzácná stavědla

Podle památkářů jsou nyní stavědla ve středoevropském kontextu raritou a zaslouží si zachování jako součást většího celku se zasypanými viadukty, které v minulosti sloužily jako uhelné nádraží a zázemí výtopny parních lokomotiv.

V současnosti je památkově chráněná nádražní budova s poštou. Již několik let trvá proces prohlašování skladu Malá Amerika s viadukty přes Hybešovu a Křídlovickou za památku. Stavědla však nejsou výslovně jako součást souboru jmenována.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme