'Zachraň křivou mrkev'. Aktivisté spouštějí podpisovou kampaň proti plýtvání potravinami
Šišaté jablko nebo křivá mrkev. Nevzhledné plodiny, které často supermarkety ani nedávají do regálů, protože by si je prý zákazníci nekoupili. Jinak nezávadné ovoce a zelenina tak často končí v koši. Nově se to snaží změnit iniciativa Zachraň jídlo. Rozjíždí podpisovou internetovou kampaň proti plýtvání potravinami s názvem Jsem připraven. Právě podpisy lidí, potenciálních zákazníků, mají přesvědčit supermarkety, že kupující mají zájem i o nevzhlednou plodinu.
„Vybíráme pro vás jen ta nejčervenější jablka, nejrovnější mrkve a nejvyváženější brambory. Ošklivé kousky netolerujeme!" říká podmanivý mužský hlas ve videospotu na webu kampaně.
V podstatě ilustruje celý problém – přísné estetické normy supermarketů, kvůli kterým se podle odhadů OSN ročně vyhodí až pětina vypěstovaných plodin.
Iniciativa Zachraň jídlo zahájila podpisovou internetovou kampaň proti vyhazování nevzhledných potravin. Více od Evelyny Kulíškové
Podle iniciativy Zachraň jídlo by přitom stačilo, aby nedokonale vypadající jídlo obchody prodávaly za nižší cenu. Jako už to funguje ve Velké Británii nebo sousedním Německu.
„Od zástupců obchodních řetězců jsme slyšeli, že český zákazník není připraven, a proto nenabízí toto zboží,“ řekl už dřív mluvčí iniciativy Adam Podhola a řada obchodníků to Českému rozhlasu před časem potvrdila.
„My takové zboží, které by nebylo první jakosti, ani nevykupujeme, protože víme, že o ně zákazníci nemají takový zájem, tudíž se u nás stává neprodejným," uvedla tehdejší mluvčí jednoho z řetězců Dagmar Krausová.
Jenže aktivisté věří, že čeští zákazníci připraveni jsou. Dokázat to chtějí právě počtem sebraných podpisů, kterými potenciální zákazníci potvrzují svůj zájem o nevzhlednou úrodu.
Podpisovou internetovou kampaň proti plýtvání potravinami představila koordinátorka projektu Anna Strejcová
„My to budeme brát jako takovou výzvu pro stát i soukromé subjekty, aby s tím problémem něco dělaly,“ dodává koordinátorka projektu Anna Strejcová.
Podpisová akce je podle ní nezávazná a za cíl si klade vzbudit diskuzi a informovat veřejnost o existenci norem, které filtrují, co se ke spotřebitelům dostane.
„Přesná čísla neexistují, protože samotní zemědělci to přímo nemonitorují, nicméně podle OSN se až 20 procent produkce vyřadí kvůli vzhledu,“ upozorňuje Strejcová.
Nedokonalé ovoce či zelenina by se podle ní daly využít například ve školních jídelnách nebo v restauracích, případně zpracovat do různých produktů.
Zájemci se můžou podepsat na webu kampaně Jsem připraven až do listopadu. Výsledky pak iniciativa Zachraň jídlo nabídne expertům, obchodníkům i zástupcům ministerstva zemědělství při společné diskuzi o plýtvání jídlem.