Nápojářské firmy přicházejí o zisk kvůli zdravému životnímu stylu. Pomůže Coca-Cole mléko?
Více než sto let bojují americké společnosti Coca-Cola a Pepsi Cola o převahu na mezinárodním trhu s nápoji. Současné trendy, jako jsou zdravý životní styl a antiamerikanismus v zemích třetího světa, ale oběma značkám způsobují potíže. Rozepisuje se o tom deník Wiener Zeitung.
Jak rakouský list Wiener Zeitung poznamenává, potřeby zákazníků se za poslední roky významně změnily. Pro stále více lidí roste význam zdravé výživy. Poptávka po slazených nápojích klesá a s ní také tržby výrobců kolových nápojů. Obraty Coca-Coly a Pepsi Coly se snižují osmé čtvrtletí za sebou.
„Nápojářskému koncernu z Atlanty ztěžuje situaci to, že Američané a Evropané stále více odmítají pít slazené nápoje,“ poznamenává německý podnikatelský magazín Focus Money s odkazem na Coca-Colu. A dodává, že firma se sice pojistila výrobou neslazených a nízkoenergetických nápojů, úzké zaměření pouze na nápoje se jí teď ale mstí.
Denní dávka v jedné plechovce
Americký deník Wall Street Journal nedávno informoval, že láska Američanů ke kole se zmenšuje. Poprvé od začátku sledování oblíbenosti nápojů se na prvním místě žebříčku objevila minerální voda. Za hlavní důvod takové změny list označuje obavy lidí o zdraví. Cukr je stále častěji pojímán za škodlivý a náhradní sladidla, jako třeba rostlina stévie, se dosud tolik neprosadila.
Americká zdravotnická asociace stanovila doporučenou denní dávku cukru ve výši 24 gramů pro ženy a 36 gramů pro muže, pokračuje Wiener Zeitung. Obsah v jedné plechovce Coca-Coly nebo Pepsi Coly je ale celých 39 gramů. Boj proti cukru tak ztěžuje podnikání nápojářských firem.
Obtížnou situaci Coca-Coly odrážejí také aktuální údaje z hospodaření firmy. V prvním čtvrtletí letošního roku obrat podniku celosvětově poklesl o 11 procent na devět miliard dolarů. Zisk koncernu se dokonce snížil o pětinu na 1,2 miliardy dolarů.
Výrobci slazených nápojů by tak měli promyslet své dosavadní strategie. Jak napsal německý magazín Stern, firma Pepsi Cola dokazuje, že změnit portfolio svých výrobků je možné. Zisk koncernu se za první kvartál letošního roku i díky vyšším prodejním cenám zvýšil o 41 procent na 1,3 miliardy dolarů. Nicméně k pokrytí ztráty z výpadku prodeje slazených nápojů potřebují jak Pepsi Cola, tak Coca-Cola přehodnotit své obchodní strategie.
Coca-Cola přechází na mléko
Pepsi Cole se to už částečně povedlo, uvádí Wiener Zeitung. Podnik zákazníkům nabízí bezglutenové müsli, čaj a proteinové nápoje. Už dříve firma zabodovala výrobou chipsů a krekrů. Chipsy značky Lay’s s různými příchutěmi se v současnosti prodávají v 33 zemích a firmě každoročně přináší asi 250 milionů dolarů.
'Příšerná' reklama na Pepsi. Modelka předávající policistům limonádu pohoršila internet
Číst článek
„Výsledky obou nápojářských gigantů ale poukazují na rozpory v branži,“ poznamenává německý hospodářský deník Handelsblatt. Jak píše, obrat Coca-Coly klesá, Pepsi Cola je na tom oproti loňsku v segmentu nápojů stejně. Vyšší celkový obrat Pepsi Cola vykazuje pouze díky prodeji doplňkového sortimentu.
Coca-Cola se ji snaží napodobit a prorazit s prodejem mléka. A ne jen tak ledajakým. Z produktu je v procesu výroby odstraněna laktóza, obsah cukru snížen na polovinu a tuku na dvě procenta. Naopak množství proteinů je zdvojnásobeno.
Výrobek s různými příchutěmi pak Coca-Cola prodává za téměř dvojnásobek ceny běžného mléka. Nápoj nabízí pod značkou Fairlife za cenu téměř totožnou s mlékem v biokvalitě, uzavírá rakouský deník Wiener Zeitung.