Mělo by Česko zavést spotřební daň na slazené nápoje? Ředitelka Svazu výrobců nealkoholických nápojů Veronika Jakubcová a ekonom Jakub Komárek z PAQ Research diskutují v pořadu Pro a proti.
Pivovary CZ Group produkuje piva značek Litovel, Holba nebo Zubr a zaměstnává ve svých pivovarech téměř 500 lidí. Je pátou největší pivovarnickou skupinou v Česku.
„Musíte se to ale udělat tak, že zdanění co nejvíc navážete na objem cukru. Tím motivujete lidi, aby pili neslazené nebo méně slazené nápoje. A výrobce, aby je dodávali,“ doporučuje.
Vypijeme méně sladkých limonád a víc vody, tak by se daly popsat chutě Čechů v posledních letech. Ukazují to data Českého statistického úřadu. A nejsme sami. Zájem o limonády klesá třeba i v USA.
Více než sto let bojují americké společnosti Coca-Cola a Pepsi Cola o převahu na mezinárodním trhu s nápoji. Současné trendy, jako je zdravý životní styl, ale oběma značkám způsobují potíže.
Obyvatelé americké Filadelfie si od ledna budou muset připlatit za sycené slazené nápoje. Filadelfie se tak stane prvním americkým velkoměstem, které zavede daň na tyto výrobky. Tamní úřady si slibují snížení hmotnosti občanů, odpůrci zvláštního zdanění varují před ekonomickými důsledky.
Svůj nápad zavést speciální daň z cukru dnes přijde do britského parlamentu obhajovat populární kuchař Jamie Oliver. Známá celebrita si představuje až 20procentní daň na slazené limonády coby součást boje proti dětské obezitě. Potravinářský průmysl takovou změnu odmítá.