Špatné noční osvětlení vytváří bariéry pro ženy. Omezují cvičení i chůzi venku, všímá si průzkum
Ženy po setmění omezují pohyb a dojíždění do práce kvůli špatnému osvětlení veřejného prostoru. Ukazuje to průzkum australské společnosti Transport for New South Wales z roku 2023, kdy tezi potvrdilo 59 procent dotázaných žen. Průzkum zároveň špatné osvětlení označil za nejčastější důvod, proč se respondentky necítí bezpečně.
Přestože průzkum ukazuje, že by posílení nočního osvětlení u veřejnosti sklidilo úspěch, australské úřady s instalací světel na veřejných prostranstvích váhají. Uvádějí mimo jiné obavy ohledně noční zvěře a vysokých nákladů, všímá si server The Guardian.
‚Taxi není bezpečný prostor.‘ Ženy zažívají obtěžování jako cestující v taxi i jako řidičky
Číst článek
Odborníci namítají, že nedostatek světla v parcích či na zastávkách může omezit zapojení žen do společnosti a negativně ovlivnit jejich zdraví i svobodu. Podle zprávy projektu Yourground je špatné osvětlení nejčastějším důvodem, proč respondentky zejména v zimě omezují chůzi pěšky a cvičení.
„Náš výzkum ve Victorii zjistil, že si mnoho žen pořídilo psy, aby se při večerním cvičení cítily bezpečněji,“ uvedla Nicole Kalmsová z laboratoře XYX pro genderově citlivý design na Monash University.
Podle Kalmsové také záleží na typu osvětlení. Prostředí, které je osvětleno ostrou září, může působit nebezpečně, zatímco světla, která jsou aktivovány senzory, upozorňují na přítomnost chodce.
Ženy podle průzkumu volají po kompromisu v otázce nákladů a obav z divoké přírody. Jako příklad uvádí zapnutí lamp pouze v některých hodinách, namísto celé noci. Tento postup zvolilo australské město Melbourne, které vypíná světla na oblíbené běžecké stezce Tan od půlnoci do 5.30 ráno.
Každá třetí žena a desátý muž zažil obtěžování v MHD. Praha v kampani radí, jak se zachovat
Číst článek
Rozsáhlý problém
„Vzhledem k tomu, že muži tradičně dominují územnímu a dopravnímu plánování, málo se uvažuje o návrzích, které by ženám zajistily pocit bezpečí,“ konstatovala generální ředitelka Asociace veřejné dopravy Austrálie a Nového Zélandu Lauren Streiferová.
„Je to velký problém. Faktem je, že bezpečné využívání veřejné dopravy má u žen pozitivní dopad na jejich sociální život,“ dodala Streifer s odkazem na průzkum, jež ukazuje, že každá pátá žena se při používání veřejné dopravy necítí bezpečně. To částečně způsobuje špatné osvětlení stanic a zastávek.
„Konec konců nejde jen o tmu. Tma ženy neznásilňuje ani nenapadá,“ zdůrazňuje urbanistka Estelle Grechová z Výboru pro Sydney. Podle ní jde o dočasné řešení širších společenských problémů.
Australská města se v tamních parcích potýkají s řadou napadení a vražd žen. Téma se odrazilo i na kampaních ve volbách do sydneyského zastupitelstva, kde kandidáti volají po zlepšení osvětlení a bezpečnějších ulicích.