Zákaz jízdy autem o víkendu. Německý ministr vystrašil řidiče možným opatřením pro snížení emisí

Německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP) podle agentury DPA vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných zákazech jízdy autem o víkendech. Ty by podle něj mohly být nutné, protože jen drastická opatření budou stačit k tomu, aby Německo splnilo své klimatické cíle v oblasti dopravy.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Německá dálnice

Německo se zavázalo, že do roku 2030 sníží emise skleníkových plynů o 65 procent ve srovnání s rokem 1990 | Zdroj: Fotobanka Profimedia

„Řekl jsem občankám a občanům pravdu,“ tvrdil v pátek Wissing rozhlasové stanici Deutschlandfunk v souvislosti se svým čtvrtečním vyjádřením v dopise představitelům vládní koalice, která už měsíce neúspěšně jedná o přijetí reforem zákona na ochranu klimatu.

Podle DPA bylo cílem třiapadesátiletého politika vyvolat tlak na koaliční vládu sociálních demokratů (SPD), svobodných demokratů (FDP) a Zelených, aby konečně došlo k posunu.

Levná jízdenka v Německu přilákala do veřejné dopravy více cestujících, teď končí bez náhrady

Číst článek

Spolu s tlakem přišla ale i negativní reakce řady Němců, pro něž jsou auta nedílnou součástí života, a také některých vládních představitelů, podle nichž by Wissing neměl vydávat nezodpovědná prohlášení a šířit zbytečně strach.

Německo se zavázalo, že do roku 2030 sníží emise skleníkových plynů o 65 procent ve srovnání s rokem 1990.

Pro jednotlivé sektory jako průmysl, energetiku, bydlení nebo dopravu je stanoveno maximální roční množství emisí.

Právě sektor dopravy ho ale loni překročil, a německé zákony počítají s tím, že v takovém případě musí odpovědné vládní úřady přijmout okamžitá nápravná opatření.

Omezení škodlivých emisí

V pondělí má přesné vyhodnocení dat za loňský rok předložit skupina expertů pro klimatické otázky, a ministerstva, kterých se to týká, pak mají tři měsíce na představení okamžitých programů, letos tedy do 15. července.

V tomto kontextu přišlo vyjádření ministra dopravy, podle něhož se dají emise v jeho resortu dostatečně omezit jen „prostřednictvím restriktivních opatření, která se těžko vysvětlují obyvatelům, jako jsou například rozsáhlé a časově neomezené zákazy jízdy o sobotách a nedělích“.

Vyřazení aut s nadměrnými emisemi by u nás mělo větší přínos než Euro 7, upozorňuje expert

Číst článek

Jen tak by podle Wissinga bylo letos možné omezit škodlivé emise o dalších zhruba 22 milionů tun ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2), což odpovídá 15 procentům kilometrů ujetých osobními auty či více než deseti procentům kilometrů ujetých nákladními vozy.

U některých ministrova slova vyvolala vzpomínky na ropnou krizi v 70. letech 20. století, kdy byla o nedělích čtyřikrát zakázána jízda na dálnici.

Že by se nakonec zákazy znovu staly skutečností, si ale pozorovatelé nemyslí.

Koalice totiž uvažuje o změně klimatického zákona, který by sledoval dodržování klimatických cílů jako celku, nikoliv po jednotlivých sektorech. Novela však stále ještě není schválena.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme