Přes sto 'svateb' karoserií a podvozků denně odbaví v továrně na elektromobily z karbonu
Sasko má dlouhou automobilovou historii. Pochází odtud symbol NDR Trabant, svou továrnu tam má Volkswagen, Porsche i například BMW. Právě mnichovská automobilka vyrábí v Lipsku mimo jiné elektromobily z karbonu. Stačí k tomu velmi tenká uhlíková vlákna a silné lepidlo. Jak výroba vypadá a jak je možné, že tam pořádají každý den svatby?
„Stojíme před strojem, který z uhlíkových rohoží dělá tvrdé kompozity. Vlastně je upeče za velkého tlaku. My jen přidáváme pryskyřici,” vysvětluje průvodce továrnou Michael.
Karbon je o polovinu lehčí než ocel a skoro o třetinu než hliník. Právě proto si karbonové karoserie zamilovali výrobci superrychlých aut nebo formulí.
V karosářské dílně vznikají z uhlíkových výlisků auta. „Přímo před námi vidíte stroje, které spojují vnitřní a vnější část bočního rámu auta. Pracují na tom tři páry robotů. První dvojice uhlíkové rámy čistí, druzí dva na ně nanáší lepidlo a poslední bez velkého tlaku boční rámy spojují dohromady,” popisuje Michael.
Přes sto sňatků za den
To všechno musí tahle parta robotů zvládnout za šest minut. Pak lepidlo tvrdne a části by spolu nedržely pohromadě.
Celý proces je hodně automatizovaný a tichý. „Je to opravdu netypická fabrika,” myslí si norská novinářka Mona Strandeová, která se prohlídky továrny účastní také.
Nakonec tyhle dva moduly – karoserii a podvozek – speciální stroj spojí dohromady. „Říkáme tomu svatba. Tyhle dva moduly spojíme lepidlem,” usmívá se Michael. Pokud se technika nevzpírá, zvládnou tu přes sto elektrických sňatků denně.